Los bericht bekijken
Oud 14 oktober 2005, 12:33   #9
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Een Antwerpse notaris weigerde onlangs een stel homo's die bij hem hun huwelijkscontract wilden laten opstellen vanwege "zijn persoonlijke etische bezwaren". De twee ongelukkigen hebben ondertussen klacht neergelegd bij het "centrum voor gelijke kansen" dat zwaar tilt aan de zaak en van de vereniging der notarissen disciplinaire maatregelen verwacht tegen de onwillige notaris.

Ik vind dat eenieder het recht heeft op het hebben van etische bezwaren en dat de wet ons niet kan/mag opleggen hoe wij ons daar tegenover moeten gedragen. Waarschijnlijk is de betrokken notaris overtuigd katholiek en weigert hij daarom de twee homo's te helpen, gezien het feit dat homo's volgens de kerkelijke leer moeten beschouwd worden als zondaars. Moest morgen de wet "verplichten" om abortus of euthanasie te laten uitvoeren bij degenen die daarom smeken dan vind ik ook dat de medici dit ten allen tijde moeten kunnen weigeren vanuit religieus/etisch standpunt.

In de gevangenis en op scholen en andere instellingen serveert men bijvoorbeeld ook aparte maaltijden voor moslims en niet-moslims. Moslims kunnen bijvoorbeeld vanuit religieus standpunt weigeren het hen voorgeschotelde varkensvlees te eten en bv. in de plaats daarvan lamsvlees vragen, ook al is dat laatste duurder in aankoop dan het voor hen verfoeide varkensvlees. Er is scheiding van Kerk en Staat, zodus mag de Staat ons niet opleggen hoe we ons op kerkelijk (lees: religieus) gebied hoeven te gedragen.

Ik denk dat als de betrokken notaris zou veroordeeld worden hij dat zeker zal kunnen aanvechten voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, dat vrijheid van godsdienstbeleving garandeert voor eenieder en dus met andere woorden goedkeuring hecht aan zijn religieus getinte anti-homo opstelling.

Wat denken julie hierover? Ik vind het ongehoord dat minderheidsgroeperingen als homo's (en binnenkort ook de pedofielen?) ons gaan dicteren hoe meegaand iedereen moet zijn in hun appreciatie!
Wolfgang, een cola graag. En doe de anderen ook maar iets.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden