Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2005, 13:21   #10
J.Black
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
Ten eerste moeten wij de economische opsplitsing in primaire, secundaire en tertiaire sector min of meer gelijkstellen met de prioriteiten in onze eigen behoeften.
zeer kortzichtig wat mij betreft. In een tijd van globalisering gaan we ons weer op onszelf richten, je hoeft geen economist te zijn om te weten dat dat niet de remedie is.

Daarbij, kan jij me zeggen wat 'behoeften' zijn? Hebben we slechts een beetje hout voor een hut en vuurtje nodig, en dagelijks een paar patatten met vlees?
Citaat:
Secundo, we zijn te afhankelijk van de oliebaronnen voor onze energievoorzieningen. Afgezien van een aantal Noordzeebronnen hebben wij in Europa bijna geen winning van fossiele brandstoffen, we hangen daarvoor van de goodwill van de oliestaten af.
uitstekende reden om te investeren in kenniseconomie! Laten we zelf naar 'nieuwe' energiebronnen zoeken. Het maakt ons veel minder afhankelijk van de OPEC landen, en daarbij, eens raakt de olie toch op, dus we hebben andere vormen van energie nodig (want oh ja, de voorraad uranium is ook niet oneindig).
Het stemt mij dan ook zeer tevreden dat Europa het gehaald heeft in de strijd omtrent de deeltjesversneller en dat ITER naar Frankrijk komt, om onderzoek naar kernfusie te doen!
Citaat:
En ten laatste, het is nu al duidelijk dat de nieuwe economiën voornamelijk India en China met rasse schreden hun technologische achterstand aan het inlopen zijn. Dus onze hoop daarop stellen is zeer gevaarlijk. Nu al worden veel ICT-projecten uitbesteed aan Indiërs, we hebben de buitenlandse studenten die hier goede scholing komen volgen en vervolgens hun kennis, in door ons gefinancierde universiteiten opgedaan, mee nemen om er onze tertiaire arbeidsmarkt mee te beconcureren.
dus omdat andere landen meer kennis verkrijgen, moeten wij de onze zomaar overboord gooien??? Betere opleidingen hebben we nodig, meer en levenslang studeren. Als iedereen vooruit gaat en wij staan stil, dan gaan we achteruit.
Daarbij, als je niet voor de kenniseconomie gaat, gaan we dan met zn allen produceren? En ga jij tegen hetzelfde hongerloontje werken als de modale Chinees?