Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats
Hoeveel procent van de totale bevolking van België moet eigenlijk voor een splitsing zijn, voordat hij er komt? En hoeveel procent van de bevolking van Vlaanderen?
Het lijkt mij dat zolang een grote minderheid maar hard genoeg schreeuwt dat ze willen, de rest wel meegaat. Is die minderheid nou te klein in Vlaanderen, of schreeuwt ze niet hard genoeg, omdat het uiteindleijk allemaal niet zoveel uitmaakt?
|
Aangezien vlaanderen zich kan beroepen op het zelfbeschikkingsrecht van volkeren, is theoretisch gezien de helft van de zetels +1 in het vlaamse parlement voldoende om een onafhankelijkheid uit te roepen. Komt er voor het moment op neer dat dit ongeveer een 20-tal zetels tekort zijn (als je rekent dat er binnen spirit, cd&v en vld hier en daar iemand zit die ook zou meestemmen als het moment daar is.) Nu weet ik feitelijk niet of dit de goeie manier zou zijn om dit geregeld te krijgen. Volgens mij werkt een totale blokkering van de federale regeringsvorming een stuk beter. Maar dat is uiteraard wel immens gokken.
Is die minderheid te klein of roept ze niet luid genoeg? Volgens mij is die minderheid al een mooie groep. Alleen vinden het zo nodig om constant op elkaar te schieten ipv op de gezamelijke vijand. Of roepen ze nog veel andere dingen ook ertussen, zodat dat punt niet zo goed meer uitkomt. Of krijgen ze van de anderen geen kans om te roepen. Alé, reden genoeg waarom het nog niet is wat het zou moeten zijn. Maar we zijn op goeie weg: nu is "vlaamse republiek" al belange geen vuil woord meer, wat je pakweg 10 jaar geleden niet kon zeggen. De geesten rijpen, stilletjes aan. En dat is dankzij het werk van zowel (ex)volksunie als vlaams blok/belang in de afgelopen 50-20 jaar.