Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2003, 22:49   #8
sancho
Provinciaal Statenlid

sancho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Die Bruckner lijkt me het zoveelste rechtse licht te zijn onder de franse filosofen van de laatstejaren..
Klopt niet helemaal, eerder kun je zeggen dat het een centrum-democraat is, hij komt zowel op tegen extreem-rechts als tegen extreem-links.

Citaat:
precies alsof de ganse politiek van de VS er niet op gericht was de EU te "neutralizeren" en te verdelen.
U stelt dat de VS Europa willen controleren, maar waar het om gaat is dat beide wereldsystemen verenigd zijn door zeker waarden/normen, zoals bijvoorbeeld het voorop stellen van democratische politieke instellingen, de vrije markt, mensenrechten waarborgen, sociale-zekerheid, enz... "Naast, niet tegen" duid hier dus op een ideologische verwantschap.

Citaat:
-de oorlog in ex-joegoslavië,
Dit is alweer een tijdje geleden, maar Bruckner heeft hierin een aktief standpunt ingenomen, tegen Milosovich en pro-Navo interventie, geloof ik.
Lees meer hierover in bijvoorbeeld "de verleiding van de onschuld", hoofdstuk "oorlogspropaganda".

Citaat:
-de eis tot onvoorwaardelijke steun voor de laatste Golfoorlog,
-het uitspelen van eerst Polen en daarna Turkije tegen België ivm NAVO hoofdkwartier.
U reduceert alles tot de scheidslijn "U.S.A." tegen "Europa". Eerder was de bevolking in beide continenten verdeeld en woede er overal een debat.

Citaat:
Het lijkt Bruckner er vooral om te doen zijn, Europa zijn onafhankelijke positie te doen inruilen voor die van VS-vazal...
Neen, het is hem er voornamelijk om te doen de irrationaliteit aan te wijzen, bijvoorbeeld in bepaalde extreme anti-interventionistische retoriek, die defacto resulteert in steun voor een dictator... In die zin is hij te vergelijken met Noam Chomsky, die de irrationaliteit wil aantonen van bepaalde pro-oorlogsretoriek.

Hiermee sluit ik wat mezelf betreft dit topic af, lees voor meer info zelf een boek van Bruckner, zou ik zeggen.
sancho is offline   Met citaat antwoorden