Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Die Bruckner lijkt me het zoveelste rechtse licht te zijn onder de franse filosofen van de laatstejaren..
|
Klopt niet helemaal, eerder kun je zeggen dat het een centrum-democraat is, hij komt zowel op tegen extreem-rechts als tegen extreem-links.
Citaat:
|
precies alsof de ganse politiek van de VS er niet op gericht was de EU te "neutralizeren" en te verdelen.
|
U stelt dat de VS Europa willen controleren, maar waar het om gaat is dat beide wereldsystemen verenigd zijn door zeker waarden/normen, zoals bijvoorbeeld het voorop stellen van democratische politieke instellingen, de vrije markt, mensenrechten waarborgen, sociale-zekerheid, enz... "Naast, niet tegen" duid hier dus op een ideologische verwantschap.
Citaat:
|
-de oorlog in ex-joegoslavië,
|
Dit is alweer een tijdje geleden, maar Bruckner heeft hierin een aktief standpunt ingenomen, tegen Milosovich en pro-Navo interventie, geloof ik.
Lees meer hierover in bijvoorbeeld "de verleiding van de onschuld", hoofdstuk "oorlogspropaganda".
Citaat:
|
-de eis tot onvoorwaardelijke steun voor de laatste Golfoorlog,
-het uitspelen van eerst Polen en daarna Turkije tegen België ivm NAVO hoofdkwartier.
|
U reduceert alles tot de scheidslijn "U.S.A." tegen "Europa". Eerder was de bevolking in beide continenten verdeeld en woede er overal een debat.
Citaat:
|
Het lijkt Bruckner er vooral om te doen zijn, Europa zijn onafhankelijke positie te doen inruilen voor die van VS-vazal...
|
Neen, het is hem er voornamelijk om te doen de irrationaliteit aan te wijzen, bijvoorbeeld in bepaalde extreme anti-interventionistische retoriek, die defacto resulteert in steun voor een dictator... In die zin is hij te vergelijken met Noam Chomsky, die de irrationaliteit wil aantonen van bepaalde pro-oorlogsretoriek.
Hiermee sluit ik wat mezelf betreft dit topic af, lees voor meer info zelf een boek van Bruckner, zou ik zeggen.