We hebben al een Europese "trein"standaard, de politiek gepushte, veel te dure, onbruikbaar voor de kleine man HST.
Er zijn nu eenmaal een paar zaken die een sociaal nut hebben, en als we een groenere samenleving willen, dan is een nuttig en bruikbaar openbaar vervoer(op alternatief gemaakte elektriciteit bij voorkeur)een stap in de goeie richting.
De dag dat ik binnen een 40 minuten op mijn werk kan geraken met het openbaar vervoer zal ik het zeker in overweging nemen,want dat is de tijd die ik er met mijn lichte motor over doe.
Ik ben van mening dat een goed gestruktureerd openbaar vervoer,gebaseerd op het VZW principe een betere toekomst heeft qua veiligheid en slaagkansen dat de huidige privatiseringspolitiek.
Ook kan een geregionaliseerd openbaar vervoer niet lekker werken, want dan creer je groepjes, die elkaar op kleine(en groffe)wijze elkaar pesten,zoals net niet aansluitende uurroosters,net verschillende werkwijzes qua rangeren en net andere vracht/passagierstarieven.
Waarop de staat weer zal moeten optreden als grote regelaar.
Gewoon vermijden en het openbaar vervoer gewoon openbaar houden.
Niet noodzakelijk een staatsbedrijf(waar ze winst van verwachten ,of als postjesplaats voor vriendjes willen gebruiken),maar een door de (Europese)staat onderhouden VZW achtige construktie