Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2003, 13:33   #12
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Al deze verontrustende fenomenen doen mij steeds weer besluiten dat de wereld behoefte heeft aan een soort internationale "Commissie voor Wereldbeschouwingen" die alle godsdiensten, religies, sekten en wereldbeschouwingen één voor één tot op het bot gaat ontleden en aangeeft wat er in die groeperingen best verdwijnt.

We zouden wereldwijd tot een soort van 'wereldbeschouwelijke code' moeten kunnen komen, die de grenzen bepaalt van wat al dan niet acceptabel is. Alle levensbeschouwelijke groeperingen zouden zich daar dan aan moeten houden.

Dit klinkt utopisch, maar ik denk dat het meer en meer een soort van noodzaak gaat worden. Het blind vertrouwen in de goodwill en het gezond verstand van de mensen op termijn lijkt mij immers zeer gevaarlijk voor de stabiliteit van onze samenlevingen.

Vele mensen laten zich blijkbaar maar al te graag meeslepen met irrationele geestelijke bewegingen. En dat hoeven niet altijd bewegingen te zijn die het etiket 'religie' dragen. Zie maar hoe de Duitsers indertijd blindelings achter de Führer aanliepen, als was het hun God, zie maar hoe de communisten verblind waren door hun geloof in 'de ware leer' en tientallen miljoenen mensen de dood instuurden in Europa en Azië.

De noodzaak voor zo'n wereldwijde reflectie over wereldbeschouwingen wordt ook meer en meer actueel omdat onze wereld ook meer en meer globaliseert. Anders dan in vroegere tijden bewegen de mensen en groepen van mensen zich nu razendsnel over de hele aardbol.

Alles zomaar op zijn beloop laten kan wel eens tot geheel onbeheersbare en explosieve situaties leiden. En het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat de ene helft van de wereld een militair bestuur gaat vestigen in de andere helft om daar de orde te handhaven en de wereldvrede te garanderen? Want daar gaan we blijkbaar zo stilaan naartoe.
De gedachten zijn vrij. Ooit al van dat principe gehoord? Fascisme is geen oplossing Darwin.