Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Et alors? Deze tekst heeft niets, maar dan ook niets te maken met enig 'onvriendelijk' nationalistisch ressentiment ...
|
Dat heb ik ook niet beweerd. Gelieve mij geen gedachten toe te schrijven die ik niet geuit heb. Stellen dat alles altijd even goed gaat tussen Wales en de Engelsen is echter een beetje teveel van het goede. Er zijn genoeg wrijvingen tussen Engelsen die een huisje kopen in het zuiden van Wales en de Welshmen: de Engelsen vertikken het immers ook maar een gebenedijd woord Welsh te leren. Een sluipende verengelsing gebeurt dan ook (te vergelijken met de langzame verfransing van de Rand). Recent werd er dan ook een organisatie opgericht die deze ontwikkeling een halt wil toeroepen. Maar over het algemeen zijn de Welshmen goede burgers van het Verenigd Koninkrijk die enkel maar respect voor hun cultuur en taal vragen.
|
Ik ben iets te kort door de bocht gegaan deze morgen, inderdaad, en had niet gezien van wie de tekst afkomstig was. No offence, in 't schoon Vlaams...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
|