Agalev vraagt erkenning grenzen luchtvaartverkeer Zaventem.
***************************************
Uit de recente memoranda en persberichten van diverse bewonersgroepen, zoals Actie Noordrand, Bruxelles Air Libre, Sterrebeek 2000 en Wakker Tervuren,
concludeert Agalev dat inwoners uit alle windstreken rondom de luchthaven van Zaventem zich in grote mate gestoord blijven voelen in hun kwaliteit van wonen
en slapen. Het is nu aan paars-zonder-groen om in hun regeerakkoord een definitieve regeling uit te werken die de geluidsoverlast voor iedereen uit
Vlaams-Brabant én Brussel tot op een leefbaar niveau beperkt.
De groenen rekenen er op dat alvast de Vlaamse regering zich resoluut schaart achter de Vlaamse geluidsnormen volgens het model van de concentrische
circels, dat momenteel wordt voorbereid door Vlaams minister Ludo Sannen.
De groenen betreuren intussen dat premier Verhofstadt zijn belofte uit het akkoord van januari 2003 om op korte termijn met DHL een regeling voor
geluidsarme weekendnachten af te spreken, niet is nagekomen.
Agalev verheugt zich wel over het feit dat sommige paarse toponderhandelaars, zoals Elio Di Rupo, nu voorzichtig teruggrijpen naar het oorspronkelijke
concept waarmee de groenen bij het begin van de vorige legislatuur het probleem op een efficiënte wijze wilden aanpakken: een vermindering van het aantal
nachtvluchten. Liberalen en socialisten schoten die benadering destijds af, waardoor tevens het startschot gegeven werd voor een foute aanpak via het
concentreren van de vluchtroutes en het isoleren van de meest getroffen woonwijken.
De ervaringen van de voorbije paars-groene legislatuur, waarbij ook Agalev een mea culpa slaat, tonen overduidelijk aan dat de enige benadering die echt
voor alle inwoners de geluidsoverlast tot op een aanvaardbaar niveau kan beperken, er uit bestaat dat :
· alle dag- en nachtvluchten over zoveel mogelijk routes gespreid worden;
· er een minimale stille periode tijdens de nacht wordt ingelast;
· het totaal aantal nachtvluchten verminderd wordt;
· het aantal dagvluchten tot een maximaal niveau begrensd wordt.
Zonder een vermindering van de nachtvluchten en een begrenzing van de toename van de dagvluchten, zal het voordeel van een noodzakelijke maximale
routespreiding snel ongedaan gemaakt worden. Dan zal de situatie zowel overdag als 's nachts voor iedereen onleefbaar worden. Agalev sluit zich ook aan bij
de vraag dat er bij de Europese overheden wordt aangedrongen op een verbod voor nachtvluchten in heel Europa, zoals onlangs door een resolutie in de
Brusselse Hoofdstedelijke Raad werd geopperd. Een duurzaam luchtvaartbeleid, dat rekening houdt met het welzijn en de gezondheid van de omwonenden, zal een
maatschappelijk draagvlak voor de luchthaven creëren dat op zijn beurt de beste garantie biedt voor de tewerkstelling in en rond Zaventem.
Agalev hoopt dat de onderhandelaars van VLD, SP.a en Spirit, die tijdens de verkiezingscampagne een drastische koerswijziging inzake de aanpak van de
geluidshinder van de luchthaven in het vooruitzicht stelden, het nu ook werkelijk aandurven om het roer om te gooien en samen met het doorvoeren van een
maximale spreiding ook de grenzen van het luchtvaartverkeer erkennen.
Dirk Holemans, politiek secretaris Agalev
Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger
|