Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2003, 12:56   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb onlangs een gesprek gehad met een Nederlandse vrouwelijke ingenieur met specialitatie alternatieve energie. Ze werkt momenteel voornamelijk met windmolens.

Haar persoonlijke opinie, leuk werk, zeer leuke denkoefening, maar om de energiebehoefte van een moderne maatchappij optevangen zinloos

Haar uitspraak
Citaat:
."We moeten naar directe omzetting van zonne-energie overstappen, de omzetting van zonnekracht naar wind is te ontstabiel.
We zijn ook beperkt in omvang van de molens. Te groot en ze kunnen geen hoge windsnelheden aan zonder mechanische schade, zoals me nu al merken, te klein en ze werken alleen op zeer windrijke dagen.Een mengeling van groot en klein is ook geen optie wegens veel te duur en te grote oppervlaktes nodig om ze te plaatsen.Men kan nu eenmaal geen grote windmolen plaatsen in een woongebied.Teveel mensen vinden het gewoon ontsierend, lastig ,lawaaierig en potentieel schadelijk, niet veel verschillend van hoogspanningsmasten, wat ze eigenlijk ook zijn"
Verdere uitspraken, in persoonlijke interpretatie door mij.

Windmolens op zee,dan gaan we wat warmte in zee pompen, door het niet onaanzienlijke verlies van hoogspanningskabels in zee, zelfs met de meest perfecte isolatie heb je meer verlies in een kabel die door water loopt dan een kabel met dezelfde eigenschappen die door de lucht hangt. Nog 1 van de leuke bijkomstigheden van die waanwijsheid van mensen zonder kennis.Hoogspanningskabels onder de grond hebben ook dit nadeel,zeker in vochtige grondgebieden, zoals in Nederland de regel is.

Oftewel, als ingenieurs die hun brood ermee verdienen al zulke opmerkingen maken, is er iets van aan.