Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2002, 12:58   #82
Herman Allaert
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 27 mei 2002
Berichten: 381
Standaard

Thomas/VL:
1. Windmolens die 20 km of meer van de kust staan zullen niet of nauwelijks zichtbaar zijn (vanaf 40 km zal je zelfs geen windmolens meer kunnen zien door de kromming van de aarde).
2. Een windmolen met een totale hoogte van 100m heeft op 10km hetzelfde effect als een boot van 10m hoog op een afstand van 1 km of een zeilbootje met een hoogte van 5m op 500m. De zgn horizon-vervuiling zal dus vrij beperkt zijn en wat mij betreft niet opwegen tegen de voordelen van duurzame wind-energie. Door de windmolens die het dichtst bij de kust staan minder hoog te maken kunnen we die "visuele vervuiling" nog verder verminderen.
3. (Thomas): Waarom is windmolens plaatsen op het moment vrij belachelijk?
4. (VL): Je stelt dat we moeten vergroenen op een efficiënte, realistische manier maar als ik met argumenten probeer aan te tonen dat de groene voorstellen wat betreft duurzame energie efficiënt en realiseerbaar zijn, dan geef je geen enkel tegenargument. Als je die voorstellen onrealistisch of niet-efficiënt vindt, toon dit dan aan met onderbouwde tegenargumenten.

Hansi:
1. Ons Noordzee-strookje is misschien smal maar ook diep en heeft een totale oppervlakte van 2000 m2. Wat betreft visuele vervuiling; zie pt 1 en 2 van mijn reactie aan Thomas en VL.
2. Voor zover ik weet is de prijsstijging voor bouwgronden en huizen voor een groot deel het gevolg van speculatie (bewust huizen of gronden niet verkopen zodat de vraag groter wordt dan het aanbod en de prijzen sterk stijgen). Laat het nu net de Groenen zijn die recent met een voorstel kwamen om dit soort speculatie tegen te gaan (door het "afromen" van speculatieve meerwaarden) ;-).
Herman Allaert is offline