Discussie: Jezus en Josephus
Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2003, 12:57   #107
muuske
Banneling

Standaard

Aan F.Vermeiren,

Dank je voor die reaktie.
Ik heb het nog altijd moeilijk met de identiteit van de derde man aan het kruis. Er zijn wel verschillende Jezussen in zijn geschriften (de naam Jezus was even populair ginds als bij ons bvb Jan). Je zegt dat het voor toen normaal was dat geen namen genoemd werden, maar zijn gans oeuvre staat vol namen van vriend en vijand, waarom deze "goede bekenden" nu niet? Denk je niet dat, om hun vrijlating te bekomen, hij hun namen en bezigheden aan Titus had moeten geven?

Een er van die hij bij zijn vrienden telde was de hogepriester Jezus, zoon van Gamala, die waarschijnlijk officeerde onder Ananus. Maar deze Jezus werdt vermoordt tijdens de slag om Jeruzalem.

Wat me interesseert is te weten hoe je aan die naam kwam en via welke dokumentatie.

Je hebt gelijk dat Darwin een goed idee had om hier een forum over te openen. Volgens zijn postings kan ik afleiden dat ook hij sinds jaren probeerd klaar te zien in deze verhalen, die meer weg hebben van een mythologisch allegaartje dan van een historisch gebeuren.
muuske is offline   Met citaat antwoorden