Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2003, 14:10   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Even recapituleren :

In de stroom van schandalen in Antwerpen koos Patrick Janssens al snel voor de vlucht vooruit. Zo lichtte hij zélf het deksel van enkele potjes. Slim gezien van Patrick. Dat gaf hem het imago van de "witte ridder met propere handen". En intussen is de aandacht ook afgeleid van andere schandalen en blijven andere deksels -met wat welwillende steun van de media- dicht.

Neem nu het schandaal rond de aankoop van het voormalige SP-partijkantoor door stad Antwerpen. De SP kocht het destijds aan voor 7 miljoen Belgische frank en kon het -in grote geldnood- verkopen aan de stad -ook in grote geldnood-. Voor 27 miljoen alstublieft. Reken de winst maar uit. Het VB trok met het dossier naar de bestendige deputatie, maar ving bot omdat de SP.A het verslag van een schatter kon voorleggen. Verschillende bronnen fluisteren nu dat de schatter door de SP.A onder druk werd gezet om de prijs op te voeren. De SP.A ontkent met kracht de geruchten van fraude, maar heeft nu toch beslist om een andere koper te zoeken. Zowat iedereen beseft dat er in deze zaak str ... aan de knikker is. En Patrick Janssens? Als gemeenteraadslid keurde hij de aankoop goed. Maar vandaag luidt het: "mijn naam is haas en ik weet van niks" ...

Of neem Telepolis. Janssens begon er zelf over, wellicht in het besef dat het gesjoemel daar vroeg of laat toch moest uitkomen. Geknoei met visa-kaarten, fictieve overuren en fictieve bestuursvergaderingen. En wie was voorzitter van Telepolis? Patrick Janssens, "mijn naam is haas". Ofwel heeft Janssens boter op het hoofd, ofwel wist hij het niet. In dat geval is hij onbekwaam als voorzitter en rijst de vraag of hij wel de juiste persoon is om de stad te leiden.

Of neem Cipal. Dat is het machtige samenwerkingsverband inzake telecommunicatie tussen Antwerpen en Limburg. Ook Cipal is nu in opspraak gekomen door mogelijke corruptie. Er is sprake van torenhoge vergoedingen voor de top, dure snoepreisjes en zelfs betrokkenheid bij vrouwenhandel. En wie is ondervoorzitter van Cipal? Patrick Janssens, "ik weet van niets". Ofwel heeft Janssens boter op het hoofd, ofwel wist hij het niet. In dat geval is hij onbekwaam en ... u vult het zelf wel aan.

Het lijkt allemaal toch een beetje teveel van hetzelfde om nog van toeval te spreken. En de pers? Die zwijgt plots in alle toonaarden. Ook d�*t zal wel geen toeval zijn. Patrick Janssens, 'mister proper'? Wat denkt u?
Antoon is offline   Met citaat antwoorden