Discussie: Bert Anciaux
Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2003, 15:05   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Bert's Weblog
Donderdag 10 juli 2003
Vandaag velt onze spirit-achterban zijn oordeel over het regeerakkoord. Het is natuurlijk een project met goede en minder goede punten. Maar de 'spirit-geest' waait er toch wel grondig door.

Over één punt wil ik echt wel duidelijk zijn. Het dossier van de dag- en nachtvluchten heeft een fundamenteel keerpunt bereikt. Vele mensen begrijpen misschien niet voldoende hoe sterk dit dossier ingrijpt op het leven van tienduizenden inwoners in de Noordrand en in de noordkant van Brussel. Duizenden mensen worden er in hun levenskwaliteit aangetast. Ook in de Oostkant is dit een erg zware problematiek. Dit dossier is jarenlang mismeesterd geweest. Het is een bij uitstek onrechtvaardig dossier geworden.

Zo heb ik het ook steeds gezien, als een dossier dat moet gaan over rechtvaardigheid. Ik zie het niet als een communautair dossier. Ik zie het niet als een dossier waarin Vlaanderen tegenover Brussel staat of omgekeerd (Is het niet vreemd trouwens hoe voor zelfverklaarde Vlaams-nationalistische partijen Brussel plots een stad van Franstaligen wordt als het gaat om dit dossier?). Neen, ik zie het bij uitstek als een dossier waar mensen verantwoordelijkheid opnemen naar elkaar toe. Een dossier van rechtvaardigheid.

En in het regeerakkoord hebben we daarin belangrijke stappen gezet. Er is een lijn getrokken onder de politiek van concentratie. Er is een lijn getrokken onder de politiek van het afschuiven van verantwoordelijkheid. Er is integendeel uitdrukkelijk gekozen voor een eerlijke en rechtvaardige spreiding. Wanneer de pers stelt dat alles afhankelijk is gesteld van een studie, dan vergist men zich schromelijk. De studie moet de gekozen optie mee uitvoeren. De optie, het uitgangspunt, is de absolute keuze voor een evenwichtige en eerlijke spreiding, waarbij alle zones rond de luchthaven gelijk moeten delen in de lasten en waarbij optimaal alle landings- en vertrekbanen gebruikt moeten worden om tot een evenwichtige spreiding te kunnen komen. Ook voor de dagvluchten is deze keuze het uitgangspunt. Het Hof van Beroep is dus absoluut gevolgd in zijn beslissing. Nu moet het ook optimaal uitgevoerd worden. En daar wil de komende regering ook grondig tewerk gaan. Op basis van objectiviteit. Op basis van juiste gegevens. Deze kunnen spoedig bekomen worden, want veel gegevens zijn reeds beschikbaar. De uitvoering van de optimale spreiding moet dan ook spoedig kunnen opgestart worden.

Inmiddels, en in afwachting van een eerlijke spreiding van de dag- en de nachtvluchten, worden onmiddellijk maatregelen genomen die de ondraaglijke hinder in de Noordrand moeten doen afnemen. De zware vliegtuigen die naar het Oosten moeten vliegen, maar nu nog een grote bocht maken over de Noordrand en rond Brussel, zullen vertrekken vanop de piste ten oosten van Brussel. Dit alleen al is een verlichting van 1/4de van de nachtvluchten. Ook andere vluchten zullen meer naar het zuiden verplaatst worden, waardoor de Noordrand wat minder hinder zal hebben. Ook hier gaat het over 1/5de van de huidige machtvluchten. Deze twee maatregelen samen zorgen voor een spoedige verlichting van de onaanvaardbare druk op de Noordrand. Geen enkele streek rond de luchthaven, buiten Diegem en Haren, heeft zoveel hinder van dag- én nachtvluchten samen.

Maar ook andere zones rond de luchthaven, waarop een feitelijke concentratie wordt toegepast, zullen dus in de nabije toekomst moeten verlicht worden. Andere zones zullen ook een deel van de hinder moeten dragen. De nieuwe regering wacht nog een moeilijke taak in dit dossier. Het zal maar lukken wanneer effectief rechtvaardigheid en eerlijkheid de drijfveer zullen zijn. Men kan in dit dossier maar lukken indien men bereid is geen enkele streek voor te trekken of geen enkele streek bewust schade te willen berokkenen.

Ook omtrent het isolatieprogramma zijn duidelijke afspraken gemaakt. Het huidige programma wordt gestopt en vervangen door een isolatieproject dat als criterium de afstand tot de luchthaven zal nemen. Het zal slaan op een gebied binnen een concentrische cirkel rond de luchthaven. Zo zal het nooit meer kunnen aangewend worden voor snode concentratieplannen.

Voor vele mensen is het echter ook volkomen onbegrijpelijk dat men tegelijk beslist heeft om een cassatieverzoek in te dienen tegen het arrest van het Hof van Beroep dat juist die maximale spreiding oplegde. Ik begrijp dit onbegrip. Meer zelfs, ik vind het zelf ook totaal tegenstrijdig. Je moet echter weten dat tijdens de onderhandelingen op geen enkele wijze ook maar iets gezegd werd over het voornemen om cassatie aan te tekenen. Het is een beslissing van de ontslagnemende minister van mobilteit en van haar alleen.
De onderhandelaars zijn hierdoor niet gebonden. Het is ook geen beslissing die kadert in het beleid van de volgende federale regering. Integendeel zelfs. De beslissing staat haaks op het nadien afgesloten regeerakkoord en is dus in de feiten een achterhaalde zaak.

Het dossier van de dag- en nachtvluchten is met dit akkoord niet opgelost. Maar er is wel een streep getrokken onder een onrechtvaardig beleid. Het zal tijd vragen om het vertrouwen van de mensen terug te winnen. Het zal tijd vragen om te bewijzen dat eerlijke spreiding ook echt realiteit zal worden. We zullen met spirit dit dossier op de voet volgen. Omdat het om rechtvaardigheid gaat en om herstel van vertrouwen. Ik ben heus wel blij dat het kartel ook in dit dossier eensgezind is opgetreden. We zullen het dossier ook blijven opvolgen. Dat garandeer ik.
Wat ik niet snap. Er vliegen al tientallen jaren vliegtuigen van en naar Zaventem en nu is dit plotseling een probleem geworden waar iedereen wakker van ligt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden