Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muuske
Alvader schreef:
Citaat:
Dit heeft eigenlijk voor 90 perc. NIKS te maken met de cultus van Horus ( eg. "Her" ) te maken. Sorry. U kan altijd voor het Egyptisch dodenboek de publicatie ( engels ) van FAULKNER gebruiken.
|
Je legt hier eigenlijk de vinger op de wonde.
Er bestaan verschillende versies over Horus en hij word ook uitgebeeld onder verschillende gedaanten.
In het voorbeeld dat ik gaf is het duidelijk dat men uit verschillende bronnen geput heeft om toch maar een zo goed mogelijke vergelijking te maken met het leven van Jezus.
Er bestaan honderden werken over de Egyptische mythologie. Jaren terug heb ik er een in handen gehad geschreven door een nederlandse auteur, 'Het Egyptisch Dodenboek' van ene Gedu of Geru.
We mogen niet vergeten dat we hier te doen hebben met pure mythologie, en je zal wel beter weten dan ik uit welke hoek dit moet benaderdt worden.
|
In de Egyptische mythologie ben ik zelf goed thuis, maar 3/4 van je referenties over Horus kloppen niet. Wat wel klopt, is de Christelijke overname van de jonge horus ( Harpocrates in het grieks, overgenomen uit het egyptisch Hr ( Horus ) pa ( het ) xrd ( kind ) lees "herpachered" ) op de schoot van zijn moeder isis. De catalogus van de tentoonstelling in Tongeren "Keizers aan de Nijl" bevat enkele mooie foto's en wat uitleg over die periode waarin Christenen en heidenen in Egypte bij mekaar leefden.