Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2006, 20:29   #4
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE Bekijk bericht
1) Dat zeg jij! Er zijn thans nogal wat nationalisten en flaminganten buiten het Vlaams Belang die anders menen, vooral na het arrest van Gent. Manu Ruys bijvoorbeeld, iemand waarvan je moeilijk kan zeggen dat hij een Blokker of een Belanger is. Dirk Crols naaste medewerker van Alexandra Colen heeft dit trouwens haarfijn uitgelegd in een artikel dat u kan vinden op de webstek van Secessie.
Natuurlijk. Ik ben er één van.
Citaat:
2) De VU is nooit een separatistische partij geweest. Zij was federaal georienteerd. En als ik mij niet vergis heeft de VU net hetzelfde moeten meemaken zoals het Vlaams Blok/Belang dat nu meemaakt of heeft meegemaakt. Het ware zwarten, fascisten, Hitler-aanbidders, ... Méér nog zélfs. De Volksunie had vooral in de beginjaren de steun nodig van de VMO die optrad waar nodig. Ik zie dus géén verschil tussen VU en Vlaams Blok/Belang voor wat betreft de behandeling door andere partijen en het establishment.
De VU werd opgericht einde 50'er jaren en was de eerste federalistisch-gerichte partij, in die tijd een gedurfde stelling die haar de banbliksems van de traditionele partijen opleverde. De onafhankelijksgedachte is daarna gestadig gegroeid.
Citaat:
3) Geert Bourgeois heeft steeds gezegd dat N-VA géén separatistische partij is! En is trouwens te klein om een serieuze bedreiging voor België te kunnen vormen.
Uit de beginselverklaring van de N-VA : we zijn voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen in een democratisch Europa. Eén of andere hiervan afwijkende verklaring verandert daar niks aan.
Citaat:
4) Dit was ook het geval met het Vlaams Blok in haar beginjaren. Toen werden vreemdelingenproblemen eveneens naarvoor geschoven.
Bij mijn weten is de doorbraak er gekomen in 1989 wanneer voor de eerste maal het vreemdelingenprobleem centraal stond in het voormalige Vlaams Blok-programma. Tot dan was het Blok een vlaams-radicale rechtse partij.

Trouwens Koen, zou je niet beter je pijlen even richten naar de echte vijanden van Vlaanderen, zoals de VLD, SPA-SPIRIT, PS en MR om er slechts een paar te noemen? Word jij die broederstrijd dan nooit kotsbeu? Niet-partijgebonden Vlaams-nationalisten hebben er de buik meer dan vol van. Ik kan het weten.
robert t is offline   Met citaat antwoorden