Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Ik ben het geheel met je eens.
Mijn moeder is in de oorlog op een fiets met houten banden naar Friesland gereden om daar eten te halen.
Op de terugweg is ze door een paar moffen bij de IJsselbruggen in Zwolle aangehouden. Onze helden hebben haar fiets en eten afgepakt en ze kon ontsnappen door de IJssel over te zwemmen, want de heren waren nog iets met haar van plan.
Het Nazi-regime is net zo verwerpelijk als het Sovjet-fascisme. Met extremisten van zowel links of rechts wil ik niks te maken hebben. En die rechts-extremisten veroorzaken uitsluitend ernstige schade aan de Vlaamse beweging. En dat terwijl juist nu er in Nederland meer interresse is voor de rechten van de Vlamingen.
Verder heb ik het idee dat we tegen een blok beton staan te praten, hij zal zijn mening waarschijnlijk nooit bijstellen.
|
Het spijt mij heel erg voor uw moeder en u wat uw moeder overkomen is.
Moeders van Oostfronters overkwam hetzelfde, alleen meermaals en gepaard gaande met besteling van het hele hebben en houden en niet zelden uitmondend in moord... met de stilzwijgende toestemming van de Belgische regering.
Dus, hoewel ik uw haat begrijp, goedkeuren kan ik hem niet.
Net zoals de daders van de misdaad tegen uw moeder voor de rechter zouden moeten komen en beoordeeld worden (omdat dat niet meer dan juist zou zijn) zou dat ook moeten voor de daders van misdaden, verkrachtingen en moorden ten overstaan van Oostfronters en hun familieleden.
U verwijt mij een betonnen houding? Indien u daarmee standvastig bedoelt ben ik het daar volkomen mee eens.
Indien u daar onoverlegd en ongegrond mee bedoelt bent u zelf al te kortzichtig.
Het eindelijk rechtzetten van de fouten, al zij het postuum zou namelijk de kloof in de Vlaamse beweging moeten dichten.
Per slot van rekening vochten zowel weerstanders als Oostfronters voor wat zij als hun Natie zagen.
De enigen die voordeel halen uit uw eeuwige haat- en wraakgevoelens zijn de politieke tegenstanders van Vlaanderen.
Gruwelverhalen zoals het uwe veranderen daar niets aan, want ze kunnen gecounterd worden met even zovele gruwelverhalen van de andere zijde.
Dus, mijn medeleven voor wat u en de uwen werd aangedaan.
Mag ik hetzelfde vragen van u? Of bent u nog steeds van mening dat onze ouders en grootouders het allemaal verdienden van bestolen, verkracht en vermoord te worden?