Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2006, 19:31   #5
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
BIC,

Mag ik dan trachten een antwoord op uw vraag te geven?

Weet u hoeveel eurocentjes ons koningshuis uit Congo heeft gewonnen?! Weet u wie hoofdaandeelhouder van Union-Minière was (of is)?

Dat de VS met zijn voet overal in de wereld tussen de deuren zit, dat weet iedereen, maar Mobutu was niet enkel het negertje dat de VS daar zette!

Nee, ons koningshuis en de betreffende regering zaten daar voor evenveel tussen. Of zelfs voor meer.

Hoeveel luxe-reisje zijn er den tijden van Motubu naar Congo geweest? Om de arme negertjes verder te helpen of om hun investering veilig te stellen?! Wat denk je nu zelf? (Motubu is zelfs op bezoek geweest in de fabrieken van Union-Minière in België, vergezeld met de koning) Want immers de hulp van Motubu konden ze dmv financiële middelen de Congo leegzuigen en hun aandelen de hoogte injagen.

Maar sssssst... alles in deze wereld is enkel de schuld van de VS, net zoals alle problemen van België enkel de schuld zijn van het VB.
U heeft gelijk. De rol van België is niet min. Maar u trekt foute conclusies: waar ergens heb ik de Belgische aandeel ontkent? Niet dus. Geloof me, ik ben niet iemand die zomaar alles op de Amerikanen afsteekt. Maar wat ze wel uitspoken...ik ben niet dom: Amerika heeft nog een duistere zijde, anders dan het beeld dat ze ophangen in hun series die VT4 en Kanaal2 ons dagelijks voorschotelen tussen 16 en 20 uur.

Die dingen weten wordt door sommigen te snel afgedaan als een 'afwijking'. Te snel, als je het mij vraagt. Waarom?

Natuurlijk hebben de Belgen veel mispeuterd. Zo mogen wij de moord op Lumumba gerust schrijven op het conto van België, en niet die van de CIA, ook al hadden zij hun moordplannen al klaar en moest het nog uitgevoerd worden. 'Wij' zijn rapper geweest. En het is die moord dat het begin van het einde inluidde...

Wat met de Amerikanen? hebben zij er dan niks mee te maken? Tuurlijk wel. Mobutu was hun 'manneke'. Mobutu kreeg geld en wapens en zijn militie werd opgeleid. Hij mocht Lumumba verdrijven. Hij slaagde er ook in. Lumumba was in Mobutu's handen en de finale 'licence to kill' kwam van de Belgen...

Mobutu luidde een tijdperk van marteling en onderdrukking in. Maar hij genoot de steun van de CIA, omdat hij zo een handige speeltje was tegen de Afrikaanse communisten. Pas wanneer de koude oorlog eindigde, had het westen Mobutu niet meer nodig en werd hij een gemakkelijke prooi voor de volgende dictator, kabila.

Is de Amerikaanse betrokkenheid een flagrante leugen? Lijd ik aan een 'afwijking'?

Mij een 'afwijking' toeschrijven en dan niet meer komen opdagen in deze topic om wel het 'juiste' te tonen, was zeer goedkoop van Jozef Ostyn.

Ik wacht nog steeds op een argumentatie of op zijn minst een verontschuldiging. Of hij kan ook gewoon toegeven dat de VS schuld draagt en dat er fouten gemaakt zijn en meteen daar achter toevoegen dat de VS, ondanks hun compromiterende verleden, demoniseren overdreven is. Ook met zo'n antwoord zou ik tevreden zijn.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden