Discussie: lord of war
Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2006, 10:37   #3
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
je hebt gelijk natuurlijk. Het beste zou zijn gewoon geen wapens produceren. maar laten we realistisch blijven.

Trouwens, wat heb je liever: illegale en minder illegale privé-handelaren die geld maken uit oorlogen of wapenhandel door de staat waarop dus, theoretisch gezien [SIZE=1](ik weet het, schiet me niet dood) [/SIZE]democratische controle op kan zijn?
Heb je toevallig Panorama gezien dit weekend? Het ging over het VN "oil for food" program en de democratische controle erop.
Ik heb nog nooit zoveel pathologische leugenaars bij elkaar gezien die op zo'n krampachtige manier probeerden elkaar te overtreffen in het "glasharde feiten ontkennen", gaande van Arabische journalistes tot Russiche Zjirinovski's en van Cypriotische topfunctionarissen tot Afrikaanse en Egyptische secretaris-generaals, dat ik er ziek van werd. Eigenaardig trouwens dat alleen de Yankees blijkbaar effectief werk gaan maken van vervolging tegen hun onderdanen en bedrijven die smeergeld hebben ontvangen op de rug van de hongerende Iraakse bevolking. Frankrijk, China en Rusland hebben alle reden om te zwijgen, zelfs vanop het hoogste regeringsniveau. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom die landen zo tegen een aanval gekant waren. Nou, nu weten we het.

Als het om geld gaat, en daar gaat het altijd om, kun je er donder op zeggen dat er onder de toonbank wordt geregeld (Augusta) en dan mag het om ene regering gaan of om een douanier, wapens verhandelen zal nooit aan democratische controle onderhevig kunnen zijn. I'ts all about the money, ya know!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden