Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Gelooft ge toch zelf niet ?
Voor zover ik weet is er gelijk loon voor gelijk werk.
De enige reden waarom ouderen duurder kunnen zijn is omwille van hun anciënniteit en die is voor een beginnende oudere ook 0.
|
[url="http://meta.fgov.be/pdf/pd/nldf35.pdf"]als voorbeeld maar +"loonspanning" +"belgië" op google geeft u nog tientallen andere sites over het onderwerp.
Waarom zou die beginnende oudere een loon accepteren dat even 'laag' ligt als dat van een 25 jarige? Hij verdient het eerste jaar dan alvast aanzienlijk meer door aan de dop te gaan staan. Als hij bovendien nog eens het geluk heeft een brugpensioen te kunnen krijgen, verdient hij meer door
niet te werken dan door te gaan werken aan de voorwaarden van een 25 jarige.
Citaat:
De reden waarom ouderen niet aantrekkelijk zijn is hun lagere productiviteit en grotere kans op ziekte. Gaat gij een 55 jarige nog twee jaar opleiding in het bedrijf geven ?
|
Als ik ervan uit kan gaan dat die 55 jarige nog een flink aantal jaren wil blijven werken wel. Als ik ervan uitga dat hij op zijn 58 met brugpensioen wil vertrekken dan niet. Maar het zijn niet enkel de 55+'ers. Grosso modo kan je zeggen dat buiten voor de hogere kaders je na je 45e (hoe lager geschoold hoe jonger) economisch niet meer interessant bent voor een bedrijf. En dat ligt bijna alleen aan de loonkost.
Bedenk het volgende maar eens: een jongere zal hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren van job veranderen, een 40+ er zal veel minder snel iets anders zoeken. Een 50+ er heeft doorgaans ook geen kinderen meer die veel aandacht en tijd vergen, een twintiger/dertiger vaak wel. Vrouwen van 40+ worden niet meer zwanger. Dat zijn al flink wat maandjes productiviteit voorsprong op jongere vrouwen hoor... Fysiek zeer zware beroepen uitgezonderd is de énige reden de loonkost.
Citaat:
Geloof ik geen barst van.
Tenzij ge wilt beweren dat de jongeren het vuile werk niet meer willen doen en ge ze een luxe jobke gaat geven op de rug van de aan het werk gestelde oudere.
|
Het is nochthans zo: landen met een hoge activiteitsgraad bij de oudere bevolking => lage werkloosheid bij jongeren. Landen met een lage activiteitsgraad => hoge werkloosheid bij jongeren. Het lijkt contraintuïtief omdat je ervan uit gaat dat het aantal jobs 'vast' is. Dat is het niet, oudere werknemers genereren blijkbaar veel werk. Ik vermoed dat dat vooral is, omdat zij vrij veel consummeren terwijl oudere werklozen/gepensioneerden ofwel consumeren aan zaken als reizen (waar de binnenlandse economie niet veel aan heeft) ofwel hun geld oppotten..
Akkoord
Akkoord, behalve met de meerkost..[/quote]