Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Mirco
Wat is dat gekanker over de miljardenstroom anders dan een onderscheid tussen het rijke Vlaanderen en het minder rijke Wallonië? Gelooft u nu werkelijk dat het Vlaams Blok "splitsen!" zou roepen als de situatie omgekeerd was? Sociale zekerheid voorziet in zekere mate een herverdeling van de welvaart (want welvaart is er, wat de VLD er ook over moge betogen, genoeg en naar mijn smaak zelfs te veel): in Wallonië liggen de inkomens ten enenmale gemiddeld 10 �* 15% lager dan in Vlaanderen. Wat is anders de opzet van de sociale zekerheid: het laten stikken van individuen die het economischer slechter hebben omdat ze de pech hebben in een regio te wonen waar het economisch slechter gaat? Wat is er dan nog de bestaansreden van? Of wil je naar een Amerikaans model?
|
Het gaat om net iets meer dan louter het verschil arm-rijk of het feit dat Vlaanderen meer betaalt dan Wallonië. Als u bijvoorbeeld de Artsenkrant zou lezen, of 's navraag zou doen bij mensen die in die sector werken, dan ziet u gelijk dat Wallonië een andere kijk heeft op het gezondheidszorg en alles wat daarbij komt kijken, een kijk die vaak haaks staat op het Vlaamse model. Het is in mijn ogen onzinnig dat, onafgezien van wie nu het meest betaalt, Vlaanderen en Wallonië elkaar een blok aan het been zijn. Als je de bijdrages wel mee beschouwt, dan merk je meteen dat er in Wallonië meer uitgegeven wordt voor dezelfde patiënten in gelijke gevallen dan in Vlaanderen; mij niet gelaten, als Namen dat wil doen, maar dan moeten ze daar zelf voor opdraaien. het argument als zou alles gelegen zijn van aan de armoede van het zuiden snijdt weinig hout, het draait al te vaak om het uitgave-patroon.
Citaat:
|
[i]Doe iets nuttigs en pak individuele misbruiken aan i.p.v. je naïef blind te staren op een splitsen-verhaaltje.
|
Laat dat aanpakken van individueel misbruik nu net één van die elementen zijn waar Vlaanderen en Wallonië met elkaar overhoop liggen. Waarom denkt u dat Vanden Broecke, die in veel Vlaamse doktersmiddens niet bepaald onpopulair was (o.a. door het belang dat hij hechtte aan de huisarts as eerstelijnszorg), vervangen is door een PS'er, de partij die nu net triomfantelijk komt verkondigen dat ze op het gebied van gezondheidszorg hun slag thuis gehaald hebben?
Trouwens, ik doe heel nuttige dingen...
Citaat:
|
Flauwiteit? Ik volg gewoon de Blok-redenering.
|
Dan kent u een ander Blok dan ik...