Los bericht bekijken
Oud 26 januari 2006, 14:03   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony46 Bekijk bericht
Lombas durf je het niet bij naam te noemen hé(scholen met een meerderheid aan allochtonen kinderen) Geloof me vrij in andere scholen komen de ouders wel naar ouderavonden
Sorry maar dit is sterk overdreven. Ik ben zelf leraar geweest, in een zwarte school en in een nette, blanke school. In beide gevallen was het zo dat de ouders van probleemgevallen of gewoon zwakke leerlingen heel zelden kwamen opdagen. De ouders die men het meeste zag, dat waren de ouders van probleemloze kinderen.

En als je dan een ouder van een probleemkind zag, dat was dat meestal om belachelijke redenen uit te vinden voor het slecht gedrag of de slechte prestaties van hun kroost. Zo heb ik een blanke vader gehad die mij doodleuk vertelde dat zijn dochter van hem enkel hoefde op te dagen voor een proef als zij voelde dat ze er klaar voor was !

Veel ouders hebben gewoon geen interesse meer voor wat hun kind op school uitspookt. Als ze maar slagen en als er maar geen ambras is. En als er ambras is dan is het voor dat soort ouders altijd de schuld van de school. Hun kinderen kunnen nooit iets verkeerd doen. Ik heb die mentaliteit vooral bij autochtone ouders gezien. Die mensen zijn in de minderheid maar ze zijn talrijk genoeg om ´de sfeer te verpesten.

Nu allochtone ouders die zie je idd veel minder. En een paar van de mensen die je wel ziet zijn heel agressief. Maar al bij al komt het op hetzelfde neer : er is bij allochtonnen noch autochtonen veel interesse. De autochtonen doen gewoon meer alsof.

In zwarte scholen heb je wel meer problemen, maar het is niet zo dat autochtone ouders altijd komen opdagen op oudercontact.

PS
Ik baseer mij op mijn ervaring in het Brusselse. Buiten de grote steden zullen de zaken wel anders liggen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden