Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
das een fabeltje.
de germanen bijvoorbeeld werkten nauwelijks maar gingen meestal feest vieren.
een eenzijdige voorstelling van zaken.
deelarbeid en automatisering zorgen voor monotone en afstompende arbeid, waarbij de arbeider een machinaal arbeidsritme wordt opgelegd zodat hij gedegradeerd wordt tot verlengstuk van de machine.
dit is helemaal niet leuker voor de arbeider daar hij afhankelijker is geworden.
de arbeid verliest hierdoor zijn menselijke waarde, zijn plezierigheid, zijn kunstzinnigheid.
vergelijk een bandwerker met een pottebakker van vroeger...
jij geraakt als burgerlijk 'weldenkend mens' uiteraard niet verder dan de politiek (vooral dan de socialisten) en de werklozen van alles de schuld te geven.
maar het zijn dus wel de bedrijven hoewel ze lastenverlaging na lastenverlaging krijgen, onophoudelijk mensen afdanken in naam van de efficientie en de winst.
maarja, bij de gedachte om het heilige kapitalisme in vraag te stellen krijg je natte sokken zeker.
|
Om met het laatste te beginnen, het etiket burgerlijk weldenkend mens, moet ik me daardoor aangesproken voelen?
Naar het schijnt is het plakken van etiketten een typisch burgerlijke handeling, dus (zelfonderzoek?) …?
Over de inhoud nu:
Wat de Germanen zoal deden weet ik niet zo zeker, waarschijnlijk wat te veel geslapen tijdens de lessen geschiedenis.
Dat er nu veel meer geproduceerd wordt dan strikt noodzakelijk en dat dit mede te danken is aan specialisatie en automatisatie, daar ben ik wel van overtuigd.
Als je denkt dat dit mij uitsluitend met blijdschap vervult, denk je niet helemaal juist.
Maar het heeft wel zijn voordelen, dat wel.
Anderzijds is het heel goed mogelijk dat de oude Germanen niet zo hard hoefden te werken.
Een aap die in de bomen af en toe een banaan plukt en pelt kan men misschien ook geen toonbeeld van noeste arbeid noemen en zijn bestaan is misschien niet eens zo slecht.
De mens had in feite ook die keuze kunnen maken, maar dat deed hij niet en in zijn drang tot overleven en uitbreiding probeerde hij de wereld aan zijn behoeften aan te passen.
In grote lijnen is het dat wat ons gebracht heeft tot waar we momenteel gekomen zijn.
De situatie waarin we verzeilt zijn geraakt is zeker niet schitterend mi.
Maar alles overboord gooien en terug de bomen in, trekt me ook niet aan.
Bij gebrek aan beter, is politiek de beste weg om aan de maatschappij te sleutelen.
Dat een aantal mensen geen werk hebben terwijl anderen er teveel hebben is zo’n punt waar wat mij betreft wel aan gesleuteld mag worden.
Dat werken vaak als onprettig wordt ervaren ook.
Maar als het niet anders kan, dan moet ook dit onprettig werk maar verdeeld worden over de beschikbare schouders die dit kunnen dragen.
Nu is het inderdaad maar al te vaak dat er vrijwilligers aangeduid worden om dit werk te doen (niet letterlijk lezen aub).
Kortom een eerlijker verdeling van lusten en lasten is waar ik in deze voor pleit.