Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Primo: ik heb mijn huis nooit moeten "afbetalen". En mijn zetel is al evenmin "lui".
Secundo: diefstal is diefstal. De man kan zich op tal van manieren laten helpen. Daarvoor draagt de "hardwerkende Vlaming" immers genoeg af.
Voor de rest weet ik een ouwe smoelentrekker te herkennen wanneer ik er een zie.
|
Diefstal is diefstal: de rijkere klasse roomt hoe langer hoe meer de geproduceerde rijkdom van de werkende klasse af
Ge zijt wel goe in het herkennen van ouwe smoelentrekkers
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neko
Dit legt de vinger op de wonde van ons sociaal vangnet. Enerzijds is het niet leefbaar om met 600 euro rond te komen: men zegt dat dat dringend moet herzien worden.
Anderzijds: wie gaat dat betalen?
De situatie van deze mens is een voorsmaakje van wat ons de komende jaren te wachten staat als men krampachtig blijft vasthouden aan de huidige regeling van onze sociale voorzieningen, die het nu stilletjesaan aan het begeven zijn onder de loodzware druk van een steeds toenemend inactief deel van de bevolking.
Er zijn drie keuzemogelijkheden: 1. Meer mensen aan het werk 2. zwaardere belastingen 3. terugschroeven van sociale zekerheid.
Als men kijkt naar de stakingen tegen het generatiepact van even geleden moet men tot de conclusie komen dat veel mensen tegen �*lle mogelijkheden tegen zijn. Die mensen moet wel eens duidelijk gemaakt worden dat de huidige toestand onmogelijk vol te houden is en we zullen later de rekening moeten betalen als de volgende generatie bezwijkt onder de meerderheid van pensioentrekkenden.
Men moet verder beginnen kijken dan zijn neus lang is en dringend beslissingen beginnen nemen.
Nieuwe werkkrachten importeren uit het buitenland zal het probleem niet opvangen, reken niet ook niet op het zogenaamde zilverfonds waarvan de meeste partijen ondertussen durven toe te geven dat het een lege doos is.
Een combinatie van langer werken, tegengaan van werkloosheid en het terugschroeven van terugbetalingsmodaliteiten voor kleine zaken in combinatie met privéverzekeringen is een eventuele denkpiste.
Ziet iemand soms een andere oplossing?
|
Als een grove logen maar dikwijls genoeg herhaalt wordt, geloof jij ze ook zeker? Het generatiepact is niets meer dan een hoop cadeau's voor de patroons - of geloof je werkelijk dat als iemand een goedkope 50-plusser aanvaardt, hij nog eens voor de leute die jongere die hij anders zou aannemen ook nog gaat betalen?
Waar zijn trouwens de reserves naartoe die zijn opgebouwd toen de huidige 'babyboom'-generatie aan het werk was en veel meer voor de pensioenen bijdroeg dan nodig was voor de toen oudere generatie?
Er zijn meer dan 600.000 werklozen, dat er een te lage activiteitsgraad is, is nogal wiedes. Dat de winsten van de bedrijven nog nooit zo hoog gelegen hebben dan ooit tevoren is nochtans algemene kennis (die echter niet te veel herhaalt dient te worden). De winsten zijn echter nog niet hoog genoeg, want we moeten tegenwoordig concureren met chinese lonen, waar de winsten van de bedrijven misschien wel het tienvoudige of meer bedragen dan de winsten in ons landje.
Dat de arbeiders hoe langer hoe minder de door hun geproduceerde goederen kunnen opkopen, is een reëel probleem dat een gevolg is van deze aanhoudende aanvallen op hun verworven rechten. Hierdoor worden bedrijven net verplicht om nog goedkoper te produceren dan hun concurrenten. De enige effciënte manier om dat te doen, is verder de verworvenheden van hun personeel te ondermijnen. Waardoor die... inderdaad: nog minder van hun producten kunnen kopen.
Het is hoogtijd om verder te kijken dan onze neus lang is en te beseffen dat het huidige systeem ons hoe langer hoe sneller naar de afgrond aan het helpen is.
De enige economische kracht die in staat is om die neerwaartse spiraal tegen te werken is de werkende klasse. Maar er is geen enkele partij die deze mensen nog vertegenwoordigt.
Hoog tijd om daar verandering in te brengen!