Los bericht bekijken
Oud 1 november 2002, 13:20   #5
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Voor de rest geef ik je gelijk Jos, alleen, hoe denk je voldoende interesse te kunnen opwekken om jouw ideeën ingang te laten vinden? Ik zou het begot niet weten
Ik wil mijn ideeën niet speciaal ingang doen vinden. Ik wil alleen wijzen op het mogelijke alternatief, indien je kinderen op school niet gelukkig blijken te zijn (wat voor een groot percentage van de kinderen effectief het geval is): ooit al eens aan thuisonderwijs gedacht?

Ik ben wel voorstander van de leerbon: gezinnen moeten vrij, zonder financiële sanctie, kunnen beslissen of ze het onderricht voor de kinderen zelf aanpakken of dit aan een school toevertrouwen. Het huidige systeem bevoordeligt op een verpletterende wijze gezinnen die hun kinderen naar school sturen. Daarom moeten ook heel wat begaafde kinderen, die het middelbaar in 3 of 4 jaar kunnen afleggen, 2 of 3 jaar extra op de schoolbanken zitten te beschimmelen, louter omdat het menswaardig alternatief (vrij thuisleren) financieel onmogelijk of toch erg moeilijk wordt gemaakt. idem dito voor kinderen met leermoeilijkheden die met gepersonaliseerde aandacht toch veel moeilijkheden kunnen overwinnen: via de subsidiedruk worden die in het watervalsysteem van het erkend onderwijs gedwongen, waar ze vernederd worden en veel van hun mogelijkheden niet herkend worden en onbenut blijven.