Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid
Omtrent anti-Amerikanisme dus ...
Wanneer men de interventies analyseert en voornamelijk interpreteert en extrapoleert van systematisch éénzelfde mogendheid - en nooit die van andere mogendheden (China, Rusland, Saudi-Arabië, Frankrijk, Engeland,...), dan is er toch wel sprake van een verbetenheid die niet steeds op rationele wijze kan worden verklaard. Wanneer allerlei onwaarschijnlijke complottheorieën uit de doeken worden gedaan (9/11, zionisme, etc), dan kan men spreken van pathogische symptomen.
De ene gaat al wat meer op in bepaalde rages dan de andere...
Pas op, ik vel geen vernietigend oordeel over je. Ik heb alleen een beetje medelijden...
|
je hebt het verkeerd voor. Het ging niet over anti-amerikanisme maar wel zeer concreet over de vraag of de VS een rol gespeeld had in de verdrijving van Lumumba en daarop volgend het verval van Congo in een dictatuur. Ik zei dat de VS wel degelijk een rol hebben gespeeld en dat dit ook goed gedocumenteerd was. Van een historicus als Jozef Ostyn zou je verwachten dat hij op de hoogte is van de Amerikaanse betrokkenheid. Maar ipv dit toe te geven, wrijft hij mij anti-amerikanisme in het gezicht, en nog erger: hij zegt dat ik een afwijking heb.
De discussie is dus niet of anti-amerikanisme een psychatrische afwijking is of niet. De discussie is of de VS een rol hebben gespeeld in de machtsovername van Mobutu, ja of nee. Tot op heden heeft hij hierop niet geantwoord.
en waarom zou jij medelijden met mij moeten hebben?