Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2006, 21:35   #53
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Pas later zal blijken hoe verregaand de gevolgen van deze crisis werkelijk zijn, maar persoonlijk beschouw ik het nu reeds als een enorme overwinning voor de politieke islam. Het zou me niet verbazen als naar deze crisis later als een dijkbreuk gerefereerd zal worden. Ik ben nooit voorstander geweest van theorieën van Huntington, en in se geloof ik er ook niet in maar ik ben me er wel van bewust dat dergelijke theorieën bewaarheid kunnen worden onder impuls van bepaalde gebeurtenissen, indien een zekere kritische drempel overschreden wordt. Gelet op wat er vandaag in Syrië gebeurd is, hebben we het laatste woord in deze crisis ook nog niet gezien.

Om mijn verhaal wat te vervolledigen, en in meer in de lijn van deze draad : het is duidelijk dat er in het Midden Oosten een smerig spelletje wordt gespeeld op de kap van de modale moslimburger. Syrië, een van de meest autocratische staten in het Midden-Oosten had makkelijk kunnen beletten dat betogers de Deense en Noorse ambassade in as legden. Ze koos er evenwel voor om dat niet te doen. Net zozeer als andere regeringen in het Midden Oosten ervoor gekozen hebben om de woede van de bevolking , om zovele thema's , te kanaliseren in de richting van de makkelijke zondebok, Europa. Het is duidelijk dat er bij de moslimbevolking vele frustraties leven, niet enkel over de binnenlandse situatie in hun respectievelijke landen maar ook duidelijk op internationaal vlak, waar er in hun perceptie reeds lang een 'oorlog tegen de islam' bezig is. Dat ze dit beeld hebben is niet verwonderlijk, gezien de propaganda waaraan ze in het Midden Oosten onderhevig zijn en die in enorme mate gestimuleerd wordt door de plaatselijke regeringen. Dat leidt tot een build-up van emoties die op momenten als deze tot een enorme explosie leiden; Ik denk evenwel dat het verkeerd zou zijn dit louter en alleen te herleiden tot een fundamentele haat en intolerantie tegen het Westen. Veeleer heeft het met een exploitatie van gevoels en emoties te maken, teneinde een zeker politiek evenwicht te behouden. Net zoals Palestina een symbool is , is ook de vermeende strijd tegen de islam steeds meer een symbool aan het worden. Het komt er gewoon op neer om te blijven verduidelijken dat dit niet hetgene is waar het Westen het op gemunt heeft. Makkelijker gezegd dan gedaan, of course.
Opnieuw, ik begrijp uw verhaal volledig.

Mijn stelling is dat het niet moeilijk is voor politieke islam om munt te slaan uit situaties. Er is niet veel voor nodig...

Ik wil niet de doemdenker uithangen, maar het staat m.i. vast dat we afstevenen op een serieuze confrontatie, en zoals je juist aangeeft zal het huidig incident wellicht als mijlpaal op die weg gelden...

Anderzijds zijn dit ook tekenen dat de vele interne problemen in de islamwereld meer op het voorplan zullen komen en een soort van modernisering op gang kunnen brengen. Op zich is dat ook niet slecht indien we geloven dat een gemoderniseerde islam wel beter in staat zal zijn om met westerse waarden in vrede te kunnen leven...

Laatst gewijzigd door straddle : 4 februari 2006 om 21:35.
straddle is offline