Wij hebben in België (en in de rest van het Westen) de ingebakken gewoonte om onze kont met keurig weeceepapier af te vegen. Op zich niet vervelend want dat voorkomt vieze handen. Toch?
Maar heeft iemand er wel eens over nagedacht wat voor resten er op die manier allemaal achterblijven daar beneden?
In zogenaamde derdewereldlanden (zeg maar van Marokko tot Vietnam) heeft men van Edet nog nooit gehoord. Je hurkt daar gewoon boven een gat en als je klaar bent was je de boel met wat water en je linkerhand. Vandaar dat het in de meeste landen bijzonder ongepast is om met diezelfde linkerhand eten aan te raken, naar mensen te wijzen, of om die hand überhaupt zelfs te gebruiken behalve voor die ene intieme handeling.
Ik ben erg blij met weeceepapier hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar op de een of andere manier zal je toch die klonters in je bilspleet moeten verwijderen, wil je de boel daar proper houden.
Hoe doen jullie dat?
c/p
(1) Nooit aangedacht, ik laat ze altijd zitten. Vies idee eigenlijk, nu ik erover nadenk.
(2) Ik gebruik altijd een washandje, zoals mijn moeder mij heeft geleerd.
(3) Inderdaad, met mijn linkerhand. Gewoon goed poetsen tijdens het douchen, geen vuiltje aan de lucht.