Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Alleen maar een minderheid van Franstaligen gaan naar die Vlaamse scholen.
|

"Alleen maar"?! Al was het maar 2% van de Franstaligen, dan was het al opmerkelijk. We hebben het hier wel over leden van de grootste taalgroep die de scholen van de kleinere taalgroep verkiezen boven de eigen scholen! Ik snap wel dat de FDF dat vervelend vindt en de zaak graag bagatelliseerd, maar het is toch wel heel opmerkelijk. Zeker in een stad die volgens het FDF nagenoeg volledig Franstalig is... blijkbaar is dat dus niet zo.
Citaat:
|
En met de communautaire twisten tussen Franstaligen en Vlamingen, denk ik zelf dat minder en minder Franstaligen met de jaren naar Vlaamse scholen zullen gaan.
|

Het aantal Franstaligen dat kiest voor Nederlandstalig onderwijs neemt de laatste jaren alleen maar toe! Jij denkt waarschijnlijk dat alle Franstaligen anti-Vlaamse extremisten zijn, maar helaas voor jou blijkt dat niet het geval. Zowel in Brussel als langs de taalgrens hebben Vlaamse scholen te maken met een toeloop uit Franstalig gebied. Of dat nu is omdat men Nederlands zo belangrijk vindt of omdat de Franstalige scholen zo slecht zijn, het is hoe dan ook een positieve ontwikkeling.
Citaat:
|
Uw gedroomde 100% vernederlandsing van Brussel is zeker niet voor morgen. Brussel is en blijft een Franstalige stad, net als Pascal Smet het beweert.
|
Een Franstalige stad waar Franstaligen kiezen voor Nederlandstalig onderwijs. Ziedaar de logica van het FDF.
Ik zou maar niet zo zeker zijn van de positie van het Frans. Een groeiende minderheid heeft straks een Nederlandstalige opleiding, dat kan de positie van het Nederlands alleen maar versterken. Daarnaast groeit ook het aantal allochtonen. Het Frans zal daardaar ongetwijfeld aan belang inboeten. Ik zeg niet dat Brussel 100% Nederlandstalig wordt, wel dat Brussel nooit 100% Franstalig zal worden en het percentage Franstaligen alleen maar verder zal dalen.