Gaat het nog om het afbeelden van Mohammed?
Aanvankelijk was mijn reactie ook verontwaardiging omdat moslims aan de pers van een gelaïciseerd land hun middeleeuwse regels willen opleggen (afbeeldingsverbod is een irrationele middeleeuwse regel, waar voor mijn part moslims zich aan mogen houden als ze dat leuk vinden, maar ongelovigen of christenen zijn daar niet door gebonden).
Maar nu blijkt hoe langer hoe meer dat het niet zozeer gaat om het afbeelden van Mohammed, maar om de misplaatste veralgemening dat alle moslims, tot en met de profeet Mohammed, voorstanders van het terrorisme zouden zijn.
Dit laatste wil ik niet verdedigen. Dat is bewuste aanwakkering van vreemdelingenhaat.
Het is dan weer geen goede zaak voor de gewone moslims dat de reacties in landen als Libanon, Syrië, Saoedi-Arabië, Afghanistan, Iran en Indonesië (enzovoorts) zo gewelddadig zijn. Dat versterkt alleen de vooroordelen tegen die godsdienst met een escalatie van xenofobie tot gevolg.
Laat ze in die landen een voorbeeld nemen aan de moslims die op 5 februari in Brussel betoogd hebben. Spontaan en diep verontwaardigd, maar geweldloos en waardig.
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006: "Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 7 februari 2006 om 22:23.
|