Een Vlaming op tien is van vreemde origine
Hoewel maar 4,9 procent van de inwoners van Vlaanderen een vreemd paspoort heeft, is 10 procent van vreemde origine. Dat heeft socioloog Jan Hertogen berekend.
Als mensen van vreemde origine zich naturaliseren tot Belg, verdwijnen ze uit de statistieken'', zegt socioloog Jan Hertogen. ,,Daardoor had bijvoorbeeld een stad als Mechelen er op de duur totaal geen zicht meer op hoeveel Marokkanen er woonden. Ik heb nu een methode ontwikkeld die dat wel mogelijk maakt.''
Hertogen telt het aantal mensen met een vreemd paspoort op bij degenen die genaturaliseerd zijn tussen 1980 en 2003. ,,Die cijfers kennen we. Nieuw aan mijn methode is dat ik daar het geboorteoverschot heb bijgeteld: het verschil tussen overlijdens en sterftes bij die nieuwe Belgen .''
Aangezien naturalisaties vóór 1980 veel minder vaak voorkwamen, gelooft Hertogen met zijn berekening de grootste groep allochtonen te kunnen aanduiden.
Hertogen kom met zijn berekening op 10 procent mensen in Vlaanderen met vreemde roots: mensen met een vreemd paspoort, genaturaliseerden en hun kinderen. In het Brussels Gewest ligt dat cijfer véél hoger. In Sint-Joost-ten-Node bijvoorbeeld is 90,3 procent van vreemde origine. 75,8 procent komt er oorspronkelijk van buiten Europa. Aan de andere kant van het spectrum ligt het West-Vlaamse Kortemark, waar maar 0,6 procent van de inwoners van vreemde afkomst is.
-----------------------------------------------
hand in hand, oog in oog alle kleuren van de regenboog