Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2003, 00:52   #1
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Pleidooi voor de herschikking van de rechterzijde in Vlaanderen: mijn voorstel

Het feit dat extreem-rechts in België(Vlaams Blok en in mindere mate ook het Front National) goed electoraal vertegenwoordigd is bij een flink aantal Belgen is het totaal ontbreken aan een volwaardig rechts alternatief. Sinds het aantreden van Paars-groen in 1999 is het beleid nog nooit zo "links" geweest als nu. De VLD is de laatste jaren met het opslorpen van het progressieve deel van de voormalige Volksunie en de progressieve strekking van oud CVP'ers o.l.v Johan van Hecke een links-liberale koers gaan varen want onlangs geleid heeft tot d met dissidenties van o.a Ward beysen met ze'n Liberaal Appel en Leo Govaerts met ze'n VeiligBlauw(goei partijke) . De NV_A bekleed wel een iets duidelijker rechtser profiel maar blijft vastgeroest in oudbollig radikaal Vlaams-Nationalisme dat voor véél mensen géén electorale bekommernis is. Het CD&V die nu reeds het 4de oppositiejaar tegenmoet zich gaan vragen zich af aan welke kant van het politieke spectrum ze zich nu moeten situeren. Rechts of Links??? Hoewel het voor de CD&V een goed idee zou zijn dat ze zich wéér aan de rechterzijde van het politieke spectrum zouden situeren wordt météén wéér het ACW uit de kast gehaald om de CD&V met het dreigende vingertje wéér terug naar af te wijzen. Waarom breekt CD&v gewoon niet met dat extreem-linkse ACW..de enigste functie van die organisatie is volgens mij de rechterzijde verdeeld houden en dat kan nooit de bedoeling zijn. Leterme(zelf ook ex-ACW'er)De Clerk, De Crem e.a moeten nu eens politieke "moed" tonen en volgens mij breken met het ACW zodat volgens mij het CD&V kan verruimt worden met nieuwe rechtse krachten uit zowel de NV_A, Vlaams Blok als het Liberaal Appel en Veilig Blauw. Het heeft absoluut géén zin om in 4 tot 5 kleine partijtjes naar de gunst van de kiezers te vissen. 1 groot "rechts" machtsblok, links van het Vlaams Blok ,maar rechts van alle andere partijen..Dat moet op termijn de bedoeling wil Vlaanderen binnen 4 jaar wéér niet opgezadeld zitten met een linkse regering. Langs Waalse kant lijkt het me best dat het CDH met de rechterzijde van het MR en alle democratische krachten binnen de rechtse tot extreem-rechtse splintergroepen zoals het RWF, het FNB en het Front National gaat samen zitten om tot 1 grote lijst te komen zodat "verstandig rechts' in België terug een vorm van betekenis gaat krijgen.