Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ah ! Het gaat over een binnenlandse definitie. Iemand in Frans-Vlaanderen
mag zich dus gerust "Flamand" noemen (& dat doen ze ook met een niet-geringe trots). Ook in Zeeuws-Vlaanderen woont menig Nederlander die zich bovendien Vlaming noemt (maar ja : die spreken dan ook Nederlands).
Talrijk zijn de abonnées op de "Detroit Gazette", ééntalig engels - die absoluut
zichzelf als Flemish of in de meeste gevallen Belgian zullen qualificeren.
Bij emigranten over de ganse wereld zal een meerderheid zich eerder Belgian
noemen waar ze volgens onze perceptie toch eigenlijk "Vlaming" zijn.
Bovendien zijn er zeer velen die zich niet als "Vlaming" identificeren maar als Brabander, Limburger.. zoals er ook talrijke landgenoten zijn die zich bezuiden de "taalgrens" ophouden en ook ééntalig franstalig zijn die verwijzend naar hun familienaam met enige fierheid te kennen geven dat ze eigenlijk "Vlamingen" zijn.
Een "identiteit" is een persoonlijke gevoelsmatige zaak, een "nationaliteit"
een streng schriftelijk aanwijsbare zaak. Zeer veel mensen zijn van diverse
oorsprong en 2 of 3talig opgevoed, anderen kunnen desondanks ook nog trots zijn op hun identiteit, nationaliteit en het wel degelijk relativeren.
|
Grappig dat je je daar zo op gooit, zeg.
De overgrote groep Vlamingen spreekt Nederlands. Vreemd dat je je waagt om dat in vraag te stellen na 175 jaar strijd in Vlaanderen om eentalig Nederlands te verkrijgen.
Dat niet 100% iedere inwoner Nederlands spreekt dat is logisch in een multiculturele wereld, maar daarvan zijn er velen niet eens Belg, laat staan Vlaming. De franstalige Vlamingen die er wel zijn... Die bepalen toch niet wat Vlaams is! Ga je ook zo Frans als taal van Wallonië gaan in vraag stellen?
Trouwens, een "Van Cauwenberghe" bv. (een voorstander van rattachisme dacht ik!) is toonbeeld van verfransing (en niet allen van taal) door de jaren heen. Zijn Leterme en Bourgeois dan Walen? Kom, dat zegt niets.
Inderdaad spreekt een grote groep Frans-Vlamingen Frans, maar een andere groep spreekt nog wel Nederlands. Vanuit Vlaanderen voel ik me daarmee verbonden, ja, vanwege de taal en steun ik elke stap richting verdediging en handhaving van Nederlands daar. Dat doen de franstaligen ook in de Vlaamse rand, ga je nu zeggen, akkoord, maar er is toch een verschil. Zelfs Brussel was ooit voornamelijk Nederlandstalig, Frans-Vlaanderen ook.