Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skorzeny
Hmm, zou het niet kunnen dat jij ietsje meer onder indruk bent van de propaganda dan ik ?
Waar en wanneer zou ik pro-NS propaganda onder ogen krijgen ???
Toen ik op school zat ?
Toen ik militair was ?
Bij mijn huidige werkgever ?
Door TV te kijken ?
Door de krant te lezen? 
|
Ik zou het echt niet weten. Maar als je ernaar op zoek bent dan vind je het wel. Maar is het echt belangrijk om te weten waar je het onder ogen hebt gekregen?
Citaat:
Overal lees en hoor ik de geallieerde oorlogspropaganda, ook nu nog meer dan 60 jaar na de nederlaag van Europa.
|
Ja, nou én? Propaganda is propaganda en moet je ook als zodanig lezen.
Citaat:
...met je familie die in het verzet zat (voor of na de oorlog ?)...
|
Ha! Ik heb een grote familie, dus het zijn verschillende mensen: Eén al vóor de oorlog; 3 als militair bij het uitbreken van de oorlog (op verschillende plaatsen in het land); een viertal aan het begin van de oorlog in het verzet, waarvan 1 gefusilleerd; 1 is opgepakt en tewerkgesteld in Duitsland maar aldaar ontsnapt, 2 zijn ondergedoken, 1 bij de Spoorwegen (o.a. één van de organisatoren van de staking, u wellicht bekend.) Maar troost u, ik had ook een zwarthandelaar in de familie en een groot deel leefde gewoon zijn/haar leven in de strijd om het dagelijks bestaan.
Let goed op!: Dat is hún geschiedenis en hún verdienste, niet de mijne. Ik vertel alleen wat ik van ze heb gehoord. Ik laat me er niet op voorstaan, ik was zelf te jong. Misschien zou ik, als ik in die tijd veertien was geweest, wel zijn gevallen voor de propaganda van de nazi's. Ik hoop het niet maar sluit het ook niet uit. Ik weet het gewoon niet.
Citaat:
Ik denk dat het voor jou met je familie die in het verzet zat (voor of na de oorlog ?) moeilijker is om zonder haat en vooroordelen naar die periode te kijken.
|
Nee, juist niet. Wie zou ik moeten haten? Er is nooit met haat gepraat over die periode. En ik heb u al gezegd dat de gewone wehrmacht-soldaat werd beschouwd als gelijke, maar dan van de andere kant. En de duitsers hebben na de oorlog hun land ongevormd tot een model-democratie.
De propaganda, daarentegen, kan ik ook nu beoordelen. De ideologie ook. Ik probeer juist zonder vooroordelen naar die periode te kijken. Ik heb begrip voor de keuzes die sommige mensen (moesten) maken. Maar nu, in 2006, terwijl alle feiten bekend zijn voor wie ze w�*l zien, toch kiezen voor dezelfde ideologie, is onbegrijpelijk.
Citaat:
Over die andere onderwerpen die je aanbracht kan ik jammergenoeg niet meer vertellen ( je weet men is tegenwoordig verplicht om bepaalde zaken voor waar aan te nemen).
|
Andere onderwerpen? Oh, u bedoelt die 'negatieve zaken'. Nou, dan zal ik het maar noemen zodat u het niet hoeft te doen: Het geredetwist over het aantal gedode joden in vernietigingskampen mag van mij in alle openbaarheid gebeuren. Is het belangrijk dat het er drie of zes miljoen zijn geweest? Wat er is gebeurd is even verschrikkelijk als het er 500 zijn geweest of vijf miljoen: namelijk het bewust en gericht willen vernietigen van een compleet volk.