Opiniepeiling Dimarso
Enkele conclusies die GVA maakt:
- CD&V opnieuw de grootste partij
- Geert Bourgeois uit het parlement met verassend slecht 3,3%
- Vlaams Blok verliest 0,8%
- Agalev negatieve status-quo
- Het kartel SPA – SPIRIT zou naar schatting zo’n 19% halen
M.a.w. deze coalitie mag verder klungelen.
Enkele bedenkingen:
Deze enquête werd telefonisch uitgevoerd. Tevens werden de resultaten vergeleken met de verkiezingen van 1999.
De krant schrijft: ‘zelfs in een anoniem onderzoek geven mensen niet graag toe dat ze voor het Vlaams Blok stemmen’. Dat dit onderzoek nog minder anoniem overkomt dan wanneer iemand je op straat aanspreekt is toch duidelijk. ‘Ik word opgebeld, dus mijn naam kent men’ is de gedachte bij hen die de telefoon opnemen.
Vroeger was er enkel de schroom en de angst om je job te verliezen, wanneer je je Vlaams Blok stemgedrag zou te kennen geven. Nu, na de moord op Fortuyn en de opkomst georganiseerd geweld op al wat rechts is, is er een bijkomende reden om niet voor je VB stemgedrag uit te komen. Onze plakploegen bijvoorbeeld, beleven het meer dan voorheen dat ze aangevallen te worden.
Je kan gerust aannemen dat bij het Vlaams Blok minstens 3% moet bijgeteld worden, wat meer is dan de statischtische afwijking van +/- 2%. Dat is nu eenmaal een vast gegeven.
In het stemhokje vallen alle boze ogen van je af. Daar kan je ongestraft die 'criminele daad' stellen die Vlaams Blok stemmen heet.
Dimarso vergelijkt dus appelen met peren, wat niet wil zeggen dat er een trend kenbaar is. Het zal echter maar eerst ernstig worden, wanneer de nog drie volgende peilingen met elkaar vergeleken zullen worden. En daar ben ik gerust in. De mesthoop die deze regering geschapen heeft, begint nog maar pas te stinken.
Maar echt spannend wordt het wanneer we ook [size=6]B
UB[/size] opgenomen zullen zien in dat lijstje.