Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Het is zeer opvallend dat u steeds uw Waalszijn benadrukt. Nochtans - zoals u zelf hebt laten weten - was/is uw moeder een Vlaamse , of mss een Noord-Belgische?
|
sinds de 17de eeuw zijn mijn voorouders langs beide kanten iedere of bijna iedere generatie over "de taalgrens" gesprongen en het zoeken naar hun levenspartners..
zowel langs vaders- als langs moeders-kant...
zo was mijn vaders'vader geboren in de fameuze molen van de Witte van Zichem en een jeugdvriend van Ernest Claes... zijn vader uit Crisnée in Waals Haspengouw was na de dood van haar eerste Waalse man met haar kroost naar een neef aldaar getrokken en vond daar een vroegere Waalse dorpsgenoot die daar was verzeild geraakt... met mijn grootvader als kind... hij ging in Crisnée op vakantie en vond daar mijn grootmoeder... mijun vader kwam naar Limburgs Haspengouw en vond mijn moeder...
langs moeders' kant waren gelijkaardige verhalen te horen...
resultaat thuis twee kinderen deden hun studies en het Frans te Waremme en twee anderen in Tongeren en Tienen...
en zo verder...
nu ben ik na Franstalige studies en loopbaan in Limburg terug naar daar getrokken...
en wat gek is... geen van ons zijn luiaards of profiteurs...
geen van ons zijn wat dan ook negatief....
en wanneer ik mijn vroegere studiegenoten van het College en het Atheneum in Waremme nog eens ontmoet, of mijn mede licentiaten uit Luik, dan hebben die allemaal een lang en vruchtbaar neroepsleven achter zich... en ze wonen langs beide kanten...
en de dorpelingen van het Limburgs Haspengouws dorpje waar ik mijn jeugd doorbracht, die werketen allemaal in de Luikse industrie of de plaatselijke landbouw, de eersten waren zo een 80 percent... geen luiaards, geen profiteurs...
en als ik nu ga fietsen in Luiks Haspengouw of in de Condroz of het Land Van herve...
dan vind ik nergens luiaards of profiteurs...
en toen niet zo lang geleden er nog stempelcontroles waren... dan waren de rijen in het Luikse en in het Limburgse nagenoeg even lang....
en de mensen, die keuvelen onder elkaar in Luiks Waals en/of zangerih Limburgs... geen ruzies... geen dit noch dat...
de overgrote hoop heeft zwaar gewerkt in de Luikse zware industrie en daar golden precies zoals in de mijn geen taalperikelen...
en zoals gezegd, het aantal namen op de monumenten aan de gesneuvelden zijn even lang...
maar dat past niet in de conflict theorieën van bepaalde partijen...
en het gebeurt in het Limburgs Haspengouw dat ik op een rustbank de huidige pamfletten van het VB zie liggen en wanneer ik dan zie wie die partij uitgekozen heeft om de VB doorbraak te forceren... dan begin ik te schaterlachen... want ik ken de figuren en/of hun vader en moeders...
helemaal niet een voorgeschiedenis van nijvere Vlaming...
maar ja... de ernstige goed met mekaar opschietenden komen niet tempeesten op hun tegengestelden op dit forum....
en als ik op bezoek ga bij mijn oom in de Voerstreek, zijn leven lang landbouwer van Waalse origine met mijn tante van Vlaamse origine... dan merk ik op straat geen problemen... want ze behoren niet tot die enkele percenten extremisten...
en als ik goede vrienden in de Oost Kantons bezoek... dan merk ik daar een gemoedelijk samenleven met mensen van het Rijnland, etc...
ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn... maar die zijn dan meestal veroorzaakt door mensen met kwade trouw...
taal kan in sommige dingen belangrijk zijn...
maar als het een politiek vergift wordt.......