Ik kan me voorstellen dat,moest men GW Bush,onmiddelijk na de dijkdoorbraak in die bres gegooid hebben,zijn presidentieel aanschijn afdoende zou geweest zijn om de wateren zich te doen terugtrekken en de goede stede New Orleans van de ondergang te redden....
Serieus nu,het probleem was en is NIET politiek,en is niet op te lossen door de US Army Corps of Engineers!!!....
Het gaat om tientallen jaren arrogantie,het denken dat je met technische middelen een natuurlijke barriere kunt innemen en dus de Natuurkrachten tegenhouden....
Tientallen jaren afdamming en inperking van de machtige Missisipi ,tientallen jaren drooglegging van en al die moerassen errond,gevolgd door urbanisatie heeft geleid tot volgend dilemma:
a) het land (waar dus honderdduizenden mensen op woonden) is meer als een meter GEZAKT!(een knap stukje engineering en organisatie,zo dicht bij de zee!!)
b) De woeste kracht van vrijwel de ganse Golf van Mexico moest "tegengehouden" worden door een dijkje....
Nu vraag ik je,welk soort dijk zou er eigenlijk nodig zijn???????
Waterbouwkundigen van de Universiteit van Louisiana pleiten simpelweg voor de definitieve ontvolking van de delta van de Missisipi en bijgevolg het verkleinen van New Orleans.....
Tegen een dergelijke vijand KUN je niet vechten,dat is de les!