Een weliswaar oud maar toch voldoende interessant bericht:
----------
Op 18 januari stemt Europa over een voorstel om de havendiensten te liberaliseren. Twee jaar terug werd de eerste havenrichtlijn onder impuls van sp.a al eens weggestemd door het Europees Parlement.
Europarlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a) en Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) waren vanmiddag te gast in de gebouwen van de BTB, de vakbond van de Belgische dokwerkers. Ze waren daar om de dokwerkers een hart onder de riem te steken, want die dokwerkers zijn terecht ongerust over de nieuwe havenrichtlijn die er dreigt aan te komen. Twee jaar geleden slaagde Kathleen Van Brempt er als Europees parlementslid er al in om die richtlijn te blokkeren; nu hoopt ze dat hetzelfde zal gebeuren.
Kathleen van Brempt: “Ik hoop op het gezond verstand van het parlement dat net zoals twee jaar geleden deze foute havenrichtlijn van de commissie naar de prullenmand kan verwijzen. De dokwerkers verdienen het om eindelijk van deze aanhoudende dreiging verlost te zijn. De onzekerheid door deze richtlijnen sleept nu al vijf jaar aan.”
Voor El Khadraoui is een verwerping van het voorstel ook nu de enige goede optie: “Nagenoeg iedereen – dokwerkers, havendiensten, loodsen, havenbesturen – heeft bedenkingen en bezwaren tegen deze liberalisering. Een voorstel goedkeuren over een gevoelig onderwerp waar iedereen tegen is, zou een voorbeeld van zijn onbehoorlijk bestuur.”
El Khadraoui dient net als bij de stemming in de transportcommissie eind november, ook nu weer een verwerpingsvoorstel in: “Als dat voorstel een meerderheid haalt, verdwijnt de havenrichtlijn – en dan hopelijk voorgoed – in de prullenmand.”
Daarmee zou een einde kunnen komen aan een lange liberaliseringsoap. Het was vooral de Spaanse furie Loyola De Palacio, die de havendiensten persé wou liberaliseren. “Jaques Barrot, haar opvolger in de Europese Commissie, is voor rede vatbaar,” bevestigt El Khadraoui.
Gekwalificeerde havenarbeiders dreigen door het voorstel dat zelfafhandeling (de scheepsbemanning mag zelf laden en lossen) toeliet, hun werk te verliezen. El Khadraoui: “Maar zelfs zonder die zelfafhandeling bleef het een krakkemikkig en overbodig voorstel.”
_________________
© Politicsinfo.net
Officiële persberichten van politieke partijen.
[email protected]