Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony46
Deze vraag houdt mij al dagen zelfs weken bezig.
Ik weet wel hoe ik des tijds in die armoede verzeilt ben geraakt.
Maar ik had graag eens andere mensen hun menig gehoord.
Nog meer zou ik in gewone woorden ééns willen horen wat ze dachten om enige oplossing te bieden voor dit probleem.
|
Een van de grote oorzaken van de armoede is onze passieve welvaartsstaat. Van zodra mensen in de werkloosheid of in het OCMW verzeild geraken, zijn er in ons huidige verwerpelijke systeem omzeggens geen prikkels aanwezig om hen aan te moedigen opnieuw aan het werk te gaan, omdat een onaantrekkelijke, laagbetaalde (deeltijdse) job nauwelijks meer, en soms zelfs minder, opbrengt dan hun passieve uitkering, met andere woorden vaak zitten werkbekwame passieve uitkeringstrekkers gevangen in werkloosheidsvallen en/of armoedevallen.
De vervanging van onze huidige passieve welvaartsstaat voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidssysteem waarbij het gezonde principe "
arbeid bevrijdt u uit de armoede" hoog in het vaandel gedragen wordt, zou een structurele oplossing bieden. In een dergelijk systeem zou iedere werkbekwame die uit de boot valt, geen recht hebben op een verwerpelijke passieve uitkering, doch het recht krijgen zoveel gemeenschapsdiensten te verrichten als hij of zij wil of kan tegen een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per effectief uur verrichte gemeenschapsdienst. Op die manier zou alle onvrijwillige armoede kunnen worden opgelost en zou tegelijkertijd de brave belastingbetaler tenminste waar krijgen voor zijn geld. In een dergelijk systeem zouden werkbekwame sociaal zwakkeren zich nuttig kunnen maken voor de maatschappij, zouden ze zich niet langer uitgesloten voelen, en zouden ze opnieuw zin krijgen om een gewone (desnoods onaantrekkelijke) baan te gaan zoeken met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro per uur.