Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Ik wil heel graag meedenken, Karma
En denk ook wel een paar nuttige tips te hebben, maar... uiteindelijk zal het wel steevast terug neerkomen op "werken". Daarom toch een vraagje vooraf: wat heb je eigenlijk tegen "werken" op zich? Waarom wil je dat niet graag horen?
Want met hoogdravende theorieën over hoe de maatschappij / wereld er zou moeten uitzien breng je de "uitstap uit de armoede" natuurlijk geen centimeter dichterbij... Leuk om over te brainstormen, maar concreet ook niet veel meer dan dat.
|
Vooreerst, ik ben absoluut niet tegen werken. Ik ben zelf zo goed als nooit werkloos geweest en ik heb een deftig inkomen (zal er nooit arm of rijk van worden). Ik heb mijn eigen huis, afbetaald en heb verder 0 euro afbetalingen, tenzij de energie- en telefoonkosten (en natuurlijk de belastingen).
Mijn rol in VWS is er eentje van sympathiseren en als 't kan ook een beetje meedenken. Ik besef ook dat "gaan werken" een veel grotere garantie geeft om het inkomen te verhogen.
Maar ik vind het te simplistisch als antwoord
(beter zou zijn: hoe geraak ik aan werk en op welke manier zie ik werk zitten).
Ik verklaar me nader. Als mensen de capaciteit hebben om te werken en bovendien de mogelijkheden om aan werk te geraken, dan is het hun keuze om in de armoede te blijven. Eigenlijk heb ik het niet over die klasse.
Waar het me meer om te doen is, is dat er tal van redenen zijn dat steeds minder mensen het zien zitten om nog achter werk te gaan zoeken. De desillusie, het argwaan, het gebrek aan zelfvertrouwen, het gebrek aan kunde, inzicht, de generatiearme enz...
Vandaar deze draad...