Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Ik weet niet uit wat voor stedelijke riool jij bent gedropen, maar juist in die "strontdorpen" blijkt de kerk op zondag vaak nog behoorlijk vol te zitten. Verschillende parochies worden er bediend door één priester en de uren van de zondagsdienst worden zodanig afgestemd dat er nauwelijks sprake is van "lege verwarmde kerkgebouwen".
Voor het overige geef ik Jan overschot van gelijk dat kerkgebouwen die vandaag te weinig worden gebruikt, met respect voor hun oorspronkelijke bestemming (tijdelijk) kunnen herbestemd worden. In tal van kerken vind je trouwens nog unieke stukken zoals bvb. de grote orgels uit de 18de eeuw (bvb. de Van Peteghem orgels zijn wereldvermaard) en beiaards die als werelderfgoed zijn geklasseerd. Overal ter wereld worden we bewonderd om ons cultureel erfgoed, maar nergens is er zo'n ijzingwekkend gebrek aan erkenning en respect als in dit zich krampachtig steeds verder seculariserend flutland. (en met "flut" bedoel ik dan een steeds groter wordend deel van de bevolking, dat meer koppijn heeft over de systeemfout op hun iPod dan over het feit dat we hier stukje bij beetje de nalatenschap van een hele cultuur aan het uitverkopen / slopen zijn in regelrechte Far West -stijl)
|
Ik denk daar hetzelfde over "Vlaanderen op volle toeren". (van behoorlijk bestuur!)