17 juli 2003, 16:24
|
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Ik heb indertijd in de Seefhoek gewoond, meer bepaald de Erwtenstraat.
We waren pas getrouwd en nog heel idealistisch ingesteld. Verschillende malen werd ingebroken in mijn wagen die voor de deur geparkeerd stond en eenmaal in huis zelf terwijl mijn vrouw en ik zelf gaan werken waren. Op een voormiddag lag onze kleine van twee maanden oud in zijn wieg in de kamer aan de straatkant. Terwijl mijn vrouw boven aan het opruimen was werd het raam aan de voorkant waar de kleine lag ingeslagen, iemand kroop binnen en begon huisraad, TV, video, stereo etc. aan te geven aan iemand die buiten met zijn wagen geparkeerd stond op de stoep. In een ogenwenk was de overval gebeurd en er lagen glasscherven in de wieg van ons kind. De politie kwam na 50 minuten ter plaatse. Voor ons was het de druppel die de emmer deed overlopen. We voelden ons geterroriseerd en mijn vrouw durfde niet meer alleen thuis blijven. Het moeten mensen geweest zijn uit de buurt die ons komen en gaan volgden en dachten dat niemand thuis was. Een maand later zijn we verhuisd, de Seefhoek heeft ons idealisme afgenomen, ze moeten bij ons niet meer afkomen met hun multiculturele onzin. Ik heb genoeg gezien, hoe blanke kinderen afgeperst of in elkaar geslagen werden om te mogen spelen op het plein of hoe mijn vrouw achterna geroepen werd en zelfs geen boodschappen meer durfde doen.
|
En waar hier de grens nog ligt tussen wat waar gebeurd is en de fictie van vooroordelen en misprijzen voor de andere, daar hebben we het raden naar. Maar ik ben er zeker van dat door je helder inzicht in de sociale achtergronden die aan de basis liggen van dergelijke situaties, je sindsdien voluit voor de SP.a bent gegaan, of.. vergis ik me? 
|
Laat me even verduidelijken, waar ik over schreef gebeurde zo een 12 jaar geleden. Mijn vrouw en ik hebben beiden gestudeerd in Antwerpen. Toen we huwden hadden we het financieel niet zo breed, vandaar dat we een bescheiden huisje zochten in de Seefhoek en zelf wat opknapten. We waren in die tijd nog echt naief en stonden open voor iedere kleur van medemens. We hebben daar een vijftal jaar gewoond. Ik werkte toen in het Antwerpse.
Om eerlijk te zijn, toen het gebeurde had ik schijt aan de sociale achtergronden en wou er alleen maar van door omdat we zagen dat het van kwaad naar erger ging en het geen omgeving was om onze kinderen groot te brengen. Piano, jij lijkt me iemand die vindt dat je net zo als Christus, de andere wang moet toekeren als je geslagen wordt. Ik kan je verzekeren als jezelf slachtoffer bent denk je al iets genuanceerder.
Armoede ? Mijn ouders hadden het ook niet breed, maar daarom ben ik niet beginnen in breken of met drugs leuren of andere mensen lastig vallen. Ik had wel een studiebeurs, daar hebben allochtonen volgens mij ook recht op ? Vindt jij dat sociale afkomst een verontschuldiging is voor criminaliteit ?
Ik was vroeger A-politiek, misschien een beetje CVP attitude mee gekregen van onder de kerktoren thuis, maar het gebeurde heeft er inderdaad mee te maken dat ik tegenwoordig weinig op heb met de "alles moet kunnen" kultuur van links. Ik woon nu terug aan de kust, waar we oorspronkelijk vandaan kwamen. Er is hier betrekkelijk weinig criminaliteit en ik ben niet zo naief om te denken dat één en ander niet te maken heeft met het geringere aantal vreemdelingen. Als ik tegenwoordig hoor over het spreiden van illegalen/migranten over gans het land, dan kan niemand het mij kwalijk nemen dat ik denk dat men de problemen aan het spreiden is en de basis voor nieuwe Seefhoeken aan het leggen is. Het hoeft niet voor mij en als alleen rechts begrip heeft voor de problemen van de slachtoffers, dan moet ik en met mij blijkbaar vele "naievelingen" daar spijtig genoeg de conclusies uit trekken. Ik zou het ook liever anders willen, maar nood breekt wet.
|
Doe geen moeite het aan pianOla uit te leggen. Hij zal bewuste passages quoten, en uw woorden toch verdraaien, idem de Raf. 
|
|
|