Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2003, 16:51   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Persoonlijk vind ik het calvinisme een heel koude en celebrale vorm van het christendom. En als ik Calvijns leer over de predestinatie van de mens lees, dan lopen de rillingen over mijn rug.
Wat staat je dan zo tegen?

Citaat:
Het is mijn overtuiging - eigenlijk die van de Kerk, maar goed (ik hoor de kritiek al aanwaaien...) - dat het protestantisme i.p.v. naar de bronnen terug te gaan zoals het beweert te doen, eigenlijk heel veel heeft weggegooid. Het lutheranisme staat dan weer veel dichter bij het katholicisme en de orthodoxie: over veel zaken gaat de twist eigenlijk over woorden en begrippen.
Er wordt in Nederland vaak gezegd dat de Calvinisten te streng zijn om mensen aan zich gebonden te houden. Zo wordt verklaard waarom in Nederland het percentage gelovigen zo enorm gedaald is, terwijl dat in andere protestantse maar Lutheraanse landen (Scandinavië) veel minder het geval is. De Nederlands Hervormde kerk is duidelijk ten onder gegaan in de 'sociale beweging', terwijl in Noord-Duitsland en Scandinavië de kerk een vast onderdeel is gebleven van de maatschappij. In mijn eigen familie is dat ook gebeurd. Overigens is er nu een plan om de Hervormde, gereformeerde en Lutherse kerken te verenigen tot de Protestantse Kerken in Nederland (PKN). Uiteraard zorgt dat weer voor afscheidingen (ook zoiets waar men in Lutherse landen veel minder last van schijnt te hebben), maar wellicht kan het ook zorgen voor meer eenheid.

Het is eigenlijk wel grappig dat de katholieke kerk een probleem maakt van het teruglopende kerbezoek, terwijl het percentage mensen dat zich katholiek voelt in Nederland eigenlijk nog relatief hoog is (in Limburg nog meer dan 80%, volgens het CBS). Ik las vorige maand een artikel hierover, waarin enkele kerkgeleerden dat teruglopende kerkbezoek wijtten aan het te gewone karakter van de katholieke kerk en haar afnemende belang. De kerk moest zich volgens hen meer profileren, misschien wel haast 'sektarisch', zodat het weer bijzonder wordt om lid te zijn van de kerk en het ook loont om je ermee te verbinden.
Het lijkt mij dat je met zo'n aanpak wel het risico loopt om de Nederlands Hervormde kerk achterna te gaan en je aanhang helemaal verliest, maar wat is jouw mening daarover?

Citaat:
Natuurlijk is de individuele protestant niet zondiger of heiliger dan een katholiek: het onderhouden van Gods geboden is daarin veel belangrijker.
Maar toch gaan de protestanten een stuk gemakkelijker om met de Nederlandse 'verworvenheden' (nu wel). Zo is het in de Remonstrantse kerken en de SoW-kerken voor homo's al een tijd lang mogelijk om te trouwen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden