Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orangist
Ik wond me niet op over Arras. Zelf vind ik het al te belachelijk voor woorden dat iemand nog aanspraak durft te maken op Frans Vlaanderen. Het was in reactie daarop dat ik die romantische nationalist erop wou duiden dat Arras in de tijd der 17 provinciën Atrecht was.
|
Dat valt nog te bezien... Zelfs 17de-eeuwse Nederlandstalige bronnen uit die periode hebben het eerder over Arras en Artois, dan over Atrecht en Artesië... Die eerste kom je vaak tegen, de tweede (ik alvast) nooit. Eigenlijk is er geen lijn op te trekken, want in dezelfde bronnen die de Franse namen gebruiken, kom je dan bijvoorbeeld ook dingen als Henegouwen of 'Calis' tegen... (Ik ga er even makkelijkheidshalve van uit dat je mijn opmerking over de taalkundige achtergrond van de stad gelezen hebt).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
|