Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta
U geeft zelf reeds een deel van het antwoord, de verzuiling is nog steeds erg sterk in Wallonie en vooral in die regio's die het zwaarst getroffen zijn door het wegtrekken van de zware industrie.
De P.S. speelt hier het spel electoraal erg sterk (...wij zijn uw garantie dat u niet volledig in de armoede terchtkomt..) een beetje a la Tobback na de Augusta/Dassault affaire (SP, uw sociale zekerheid !), maar het resultaat van dit alles is nefast voor de economische relance van de streek.
Er schijnt nu wel wat realiteitsbesef door te dringen bij Di Rupo en co, maar ik wil eerst wel eens zien hoe serieus we dit moeten nemen.
Dit is voor mij reeds een reden om de belangrijkste hefbomen van het economisch beleid die ons nog resten niet te versnipperen maar te concentreren op het federaal niveau.
Ten eerste wordt de economische hefboomwerking daardoor groter, en ten tweede verkleint de invloed van de lokale baronieën.
|
Vandaar dat voor mij een splitsing niet echt hoeft. Als er maar opgetreden wordt. Echter, in tegenstelling tot u zie ik niet echt beweging. En het is maar wanneer de status quo blijft aanslepen dat ik wel vind dat met een failliet van de Belgische staat kan en mag gedreigd worden. Indien het Vlaams kapitaal wegtrekt, kan de PS haar beproefde systeem immers niet meer volhouden. Luistert men dan nog niet, nu dan moeten ook maar effectief uit elkaar gaan. De splitsing van België is voor mij dus geen emotioneel gegeven maar gebaseerd op ratio.