Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Die essentiële rechten en vrijheden zijn helemaal niet zo geheimzinnig hoor. Het is evenmin zo dat een beperkte elite er slechts toegang toe heeft. Het zijn de essentiële rechten en vrijheden die constitutief zijn voor de democratie. Daaronder rekenen wij:
|
Wie zijn die 'wij'?
Citaat:
(...)vrijheid van godsdienstbeleving, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, het recht op lijfsbehoud, het recht op een eerlijk proces, volkssoevereiniteit in zoverre niet in strijd met de overige rechten... je kent ze wel
|
Ik ken ze spijtig genoeg niet. Ttz ik ken de hierboven opgesomde principes wel, maar ik beschik over geen enkel criterium om te achterhalen of deze principes al dan niet behoren tot het kransje der 'essentiële' rechten en vrijheden met boven-democratisch statuut. Graag een volledig & ondubbelzinnig lijstje. Is bv. recht op arbeid soms ook een punt op dit lijstje van jouw 'wij'? En hoe zit het met de afgrenzing van die principes? Impliceert bv. het bestaan van de doodstraf in een land, dat het recht op lijfsbehoud geschonden is, zodat dit land 'niet democratisch' is? Je ontwijkt gewoon mijn vraag: indien niet de democratische besluitvorming de bron is van deze principes, wie of wat is dan wel de bron?
Wie is jouw 'wij'?
Citaat:
Die set is tijdsonafhankelijk, ja(...). Die set moet niet worden uitgevonden of ontdekt, net zomin als de definitie van een cirkel moet worden uitgevonden of ontdekt.
|
Noch uitgevonden noch ontdekt? En tijdsonafhankelijk? Bedoel je dat het hier gaat om een bovenzinnelijke openbaring, die ik per ongeluk heb gemist? En waar zijn ergens de stenen tafelen te vinden waarop deze boventijdelijke set waarden is terug te vinden?