Ik denk niet dat die NAP noodzakelijkerwijs moet uiteenvallen over communitaire lijnen - wat dat betreft kun je ze beter vergelijken met vakbonden, pelgrim.
Maar in een periode van neergang van de arbeidersbeweging kunnen communitaire conflicten binnen de arbeiderklasse de kop op steken (verdeling van de tekorten) en op dat moment zal die ook de NAP beïnvloeden, de NAP zal dan ook een geschikt antwoord moeten kunnen formuleren op op basis van de welke eenheid in strijd kans gevormd worden.
Maar het is maar zeer de vraag of de communitaire ronde van 2007 zijn gewenste effect zal hebben - het vorige communitaire opbod - minstens een half jaar vol gezwets en gezever of BHV, met een onverwijld regeerakkoord, dat uiteindelijk eindigt op "we stellen het allemaal uit" (Verhofstad) en de rest van het politieke establishment die dan daarin meegaat, zal niet overtuigend overgekomen zijn als dat de politiek communitaire dingen nu echt zo belangrijk vindt.
Maar vooral als in 2007 de arbeidersklasse in beweging is - iets wat zeker door de dynamiek van een nieuwe (nationale) NAP versterkt kan worden - kan ook het plan van communitaire verdeling zwaar stokken in de wielen steken.
Ik zie dat als een mogelijkheid, niet als een noodzaak.
ps Jonas het feit dat ik mij aan de flikken en het ziekenhuispersoneel nog altijd niet in het nederlands verstaanbaar kan maken kan men ook taalimperialisme noemen - ik denk dat de voorgestelde oplossingen van bezoldigde taallessen tijdens de werkuren e.d. al een veel juister approach is.
|