Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2003, 18:16   #17
Maxwell Rain
Burger

Maxwell Rain's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spirit
Elk voorstel dat de handtekening van tenminste tienduizend burgers draagt, wordt aan het parlement voorgelegd en gemotiveerd behandeld binnen een vastgestelde termijn
Dat vind ik de gezondste stelling van allen.
Een referendum moet niet lijden tot een dwingnende beslissing, maar tot een debat in de Kamer. Daar zitten immers je volksvertegenwoordigers, zij die de Natie vertegenwoordigen (Art 42 vd Grondwet).

Een referendum-stelling zal trouwens steeds te ongenuanceerd zijn, en zal de nooit het volledige beeld kunnen bieden. Je moet daarvoor een heel breed maatschappelijk dossier (bijvoorbeeld het uitbreiden van recht op zelfverdediging) samenvatten in één regeltje waar met JA of NEE kan op geantwoord worden. Dat is onhoudbaar en een democratie onwaardig.

Ja, ik ben geen voorstander van een rechtstreekse democratie. In die zin handel in de geest van Rousseau. Ik beschouw een door volksvertegenwoordigers gedragen democratie veel hoger. Maar wel moet de bevolking natuurlijk een zo nauw mogelijke aansluiting met die volksvertegenwoordiging krijgen. Het voorstel van Spirit wijst in de juiste richting.
Maxwell Rain is offline   Met citaat antwoorden