Discussie: Vraagje over Freya
Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2003, 18:17   #14
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxwell Rain
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Eigenlijk wel een goede topic om over te schrijven...Is het verschijnsel BOM nog wel wenselijk in deze maatschappij. Zeker nu iedereen zijn buik vol heeft over het feit dat alleenstaande ouders het zo zwaar hebben en dat hun kroost het minder doet op school en vaker in aanraking komt met justitie...
BOM's zijn - denk ik - een verschijnsel dat probeert om te gaan met de gigantische contradictie in onze westerse samenleving van moederschap en sociale druk tot carrière.
Het moet mogelijk zijn te kunnen kiezen voor beiden, maar dat moet dan wel zeer goed opgevolgd worden door familie en staatssteun (in de vorm van kinderopvang, etc).

Of het verschijnsel wenselijk is, dat moet een samenleving voor zich uitmaken. Maar wie heeft het recht een van de beide (moederschap en carrière) te ontzeggen aan een vrouw ?
Helemaal gelijk heb je, echter iets blijft me een beetje dwarszitten. Een vrouw mag dus kiezen om bewust kinderen te nemen zonder de vader erbji te betrekken. Echter, wat is het recht van de kinderen dan? Hebben zij geen recht op de opvoeding van hun vader?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat die vrouwen die keuzevrijheid nu hebben, maar ik maak me ook zorgen om de kinderen. Hun moeders hebben namelijk voor hen besloten om de vader geen deel van de opvoeding te laten zijn uit een principekwestie. Kijk als de vader in kwestie een smerige klootzak is die zijn vrouw heeft mishandelt, vreemdging of wat dan ook --> prima. Maar in dit geval gaat hem ook over kinderen die door hun moeder van hun vader worden gescheiden op basis van een principe die moeders hanteert...