Los bericht bekijken
Oud 2 november 2002, 16:57   #7
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Ik rijd al 8 jaar met de auto en heb nog nooit iets voorgehad. Maar omdat ik "slechts" 26 jaar oud ben, wil niemand mij verzekeren tenzij ik bereid zou zijn om elk jaar 2500 euro of iets van die strekking te betalen.

Zoedoende zit er niks anders op dan met de verzekering van mijn ouders te rijden.

Zijn de verzekeringsmaatschappijen hiervoor aan te klagen? Ik denk het niet. Het systeem zou werken als we allemaal een beetje meer verantwoordelijkheidszin aan de dag zouden leggen. Hoeveel mensen redeneren niet dat ze "hun verzekeringspremies moeten terugverdienen"? Desnoods laten ze hun wagen pikken door vrienden fo dienen ze in samenspraak met een bevriende garagist superhoge of toaal valse schadeclaims in. Ik heb het allemaal zien gebeuren in mijn onmiddellijke kennisenkring. Het is deze mentaliteit die het hele verzekeringssysteem op de helling zet. Daar hebben verzekeringsmaatschappijen geen schuld aan. Die hun job is zoveel mogelijk winst te maken opdat ze in echte gevallen van nood zoveel mogelijk slachtoffers kunnen vergoeden.

Wat er nodig is, is dus vooral een mentaliteitswijziging: verantwoordelijkheidszin. Alstublief, bespaar ons van overheidsinterventie. Het communistisch systeem heeft aangetoond tot welke wantoestanden zoiets leidt. Verantwoordelijkheidszin moet van de mensen zelf komen, maar die is er momenteel niet. Er is geen gemeenschapsgevoel meer. Reden? Implosie van ons collectief gedeeld waardenpatroon, het christendom. En zo heb ik alweer eens aangetoond dat elk economisch en sociaal probleem in dit land uiteindelijk terug te brengen is tot de ontkerkelijking van Vlaanderen.