Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd
Aan de hand van één soura de zgn. 'clash van beschavingen' verklaren en daarbij de mening van één Moslim aanhalen als ondersteunend bewijs, is nogal mager qua argumentatie.
Je kan uit de Bijbel en de Katholieke geschiedenis nogal wat citaten halen die dan zouden moeten aantonen dat de clash begint bij de Christenen en gericht is tegen de Joden. Of je zou de inquisitie tegen de ketters en ongelovigen en Joden kunnen aanhalen om hetzelfde aan te tonen. Onzin, me dunkt.
Die zgn 'clash' is er op aanstoken van zgn. thinkthanks uit de VS en ze hebben een duidelijke bedoeling: de interne tegenstellingen verdoezelen door een externe vijand op de proppen te brengen. Nu de communisten wat dat betreft niet meer voldoen hebben ze er niet zo lang over gedaan om een nieuwe vijand te vinden.
Vreemd dat nog steeds zo weinig mensen dat soort mechanismes door hebben. Het wordt telkens opnieuw herhaald en telkens opnieuw trapt het klootjesvolk daar met open ogen in. Voorwaar vreemd.
Natuurlijk zijn 'de Moslims' onze vijanden niet. Indien de VS zich zouden terugtrekken uit Irak, de schade vergoeden, het gestolen geld en cultuurschatten teruggeven, de slachtoffers 'schadeloos' stellen, zich terugtrekken uit Afghanistan en daar hetzelfde doen, ophouden met Israël onvoorwaardelijk te steunen, te bewapenen en financieel recht te houden en hun basisen in Saoudie-Arabië ontmantelen, dan blijft er van dat Moslim-extremisme niets over. Doorsnee Moslims zijn evenveel geïnteresseerd in oorlog als mijn moeder: niet namelijk. Ze willen een huis en een inkomen en een school voor hun kinderen en een baan die hen een redelijk bestaat mogelijk maakt. En op vrijdag willen ze naar de moskee zoals mijn moeder op zondag naar de kerk.
Het zijn de VS die - zeer bewust en niet uit domheid zoals sommigen schijnen te denken - olie op het vuur gooien omdat dat in hun belang is. Enerzijds draait hun economie voor een groot deel op oorlogvoering en anderzijds bestrijden ze via de strijd om grondstoffen de groei van andere economieën en regionale grootmachten.
Om principes geven de VS geen moer.
|
Jouw analyse gaat uit van de premisse dat moslim extremisten in opstand komen omwille van de vermeende 'onderdrukking' die ze vanwege de Verenigde Staten dienen te ondergaan. En dat de VS hier doelbewust op inspelen, omdat ze nu eenmaal gedijen in een klimaat van crisis.
Allemaal goed en wel (ik ben het er evenwel niet mee eens) maar wat ik je , in het huidige klimaat, wél kan verzekeren is dat als de VS al die dingen doen die je hierboven beschrijft ( hun troepen zijn overigens al uit S.Arabiê vertrokken, mocht het nog niet doorgedrongen zijn) , dan zal dat slechts één zaak bewerkstelligen , met name het feit dat de rangen van de moslimextremisten alleen nog maar zullen toenemen. Want dan zullen de 'moslim-extremisten' aanzien worden als diegenen die de VS op de knieên hebben gedwongen, en in dat geval krijgen we in het Midden Oosten één groot Afghanistan, en de bijhorende puinhopen . Met andere woorden , een dergelijk beleid zal dermate veel chaos creeëren dat het ondenkbaar is dat 'het Westen' hieraan zou meewerken.